B nebo A

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Září 13 00:24:55 CEST 2016

Tak jsem ještě trochu gůglil. Je o tom i článek na eng. Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aharonov%E2%80%93Bohm_effect

Tam mají taky ten integrál a s elektrickou verzí ho ještě zjednodušili na
délku pobytu v oblasti na daném potenciálu. Při tom mi došlo, že to nebude
tak triviální jak jsem si myslel: Když interferenční experiment zavřu do
bedny pod napětím, posunu fáze v obou větvích stejně a nic se nestane. A
pokud rozdělený svazek pošlu dvěma trubkami, mezi kterými je napětí, tak už
z toho nic tak moc světoborného není, protože na začátku a konci nutně bude
E rozdílných směrů vůči v:-)

Tady ještě jeden článek, ze Scientific American, taky vypadá zajímavě, zatím
jsem ale podrobněji nečetl:
http://www.fis.cinvestav.mx/~lmontano/sciam/AharonovEffect-sciam0489-56-65.pdf

Teď jsem si skočil pro něco menšího k jídlu a cestou mě napadlo, že ta
mysteriózní elektrostatická varianta udělat jde: Stačí ten pokus udělat tak,
aby dráhy v té jedné krabici trvaly různě dlouho. Např. tak, že jednu dráhu
ohnu pomocnou elektrodou. Když se tohle celé dá do krabice pod napětím, mělo
by ono napětí měnit výsledný obrazec, aniž by svazky procházely oblastí, kde
to napětí tvoří nějaké E.

Budu muset objednat tu vývěvu z Aliexpressu, o které byla řeč nedávno:-)

PH