Re: Pb akumulátory

Lubor Otta butan na centrum.cz
Neděle Září 4 15:17:10 CEST 2016

Problém s baterkou v tchánově autě vyřešen. V autě byl zabudovaný starý
alarm, nevyužívaný, a v něm bylo neustále přitažené relátko. Jeho
spotřeba způsobila sulfataci akumulátoru. Tedy ve spojení s
příležitostným používáním auta. Akumulátor se mi po zhruba 14-ti dnech
dobíjení 100mA podařilo oživit. Elektrický desulfátor jsem zatím žádný
nesehnal, ani nepostavil.
Zmíněný problém mně přiměl k hlubšímu zájmu o Pb akumulátory, přečtení
pár dokumentů a závěr je tristní. Pb akumulátory se nehodí k jinému
účelu než je záložní napájení s velmi řídkým a krátkodobým vybíjením. A
to ani trakční akumulátory se nedají použít k dlohodobému napájení.
Pokud se Pb akumulátor začne používat "normálním" způsobem, ať je to
solární ostrovní systém, nebo elektromobil, velmi brzy dojde k jeho
smrti, a sulfatace není jediný mechanizmus degradace.
Odborníci na akumulátory mají pro tyto smrti akumulátorů kódová označení.
PCL-1 vytvoření pasivační vrstvy mezi mřížkou a aktivní hmotou anody
PCL-2 rozpad aktivní hmoty na anodě, nafouknutí této aktivní hmoty
PCL-3 sulfatace katody, která je svým způsobem vratná

Automobily jsou asi nejčastějším výrobkem kde je Pb akumulátor umístěn,
a paradox nefukčnosti akumulátoru je tady řešen tak, že se používají
akumulátory s možná 100* větší kapacitou, než jaká je k nastartování
doopravdy potřeba.
Lubor