Jak změřit, kudy teče malý proud na DPS - podruhé

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Říjen 19 13:49:29 CEST 2016

Zdravím konferenci,
  hlásím se s výsledky měření v laboratoři kolegy Petruchy. Rozhodně mne to
posunulo výrazně dále.
  Napřed jsme zkusili jím navržené magnetické měření. Senzory jsou opravdu
velmi citlivé a aby bylo možno vůbec něco měřit, bylo nutno umístit desku
do poměrně úzké válcovité svisle orientované stínicí komory cca 70 - 80 cm
dlouhé, která měla průměr dle mého odhadu tak 15 cm a díra do ní nahoře
ještě o něco menší. Tou dírou se tam strčila deska i ruka se sondou, kterou
se pak po desce jezdilo. Bohužel toto měření nebylo úspěšné hlavně z důvodu,
že patrně spoje na desce (ač nejspíše primárně měděné) vykazovaly oproti
užitečnému signálu silné remanentní pole, které vždy i při malém pohybu
sondu dokonale rozhodilo. Díky tomu se na desce prakticky nic změřit nedalo.
Změřili jsme jen, jak vypadá signál z osamoceného přívodního vodiče, a tam
se skutečně objevovaly pulsy naprosto krásně viditelné. Budili jsme to
stejnosměrně na 5V se superponovaným obdélníkem +/- 1V/0.5Hz, čili 4 - 6V.
Proud kolísal od cca 0.5 až do 1.2 - 1.3 m. Na desce ale tento vzorek
nebylo možno dohledat.
  Zkusili jsme tedy ještě termokameru. Překvapivě ukázala perfektní
výsledek. Maličko jsme přitopili napájení - při 6.1V už teklo cca 1.5mA.
A po zapnutí se zřetelně zahřál jeden čip na desce. Po vypnutí zase
vychladl. Kamera změřila zhruba 1 stupeň C rozdíl mezi studeným
(netopícím) a topícím čipem. Dovolím si přiložit jeden obrázek, je to
fakt výborně viditelné.
  Topící čip je speciální zákaznické hradlové pole. Je ve většině
kalkulaček tohoto výrobce, ale v každé je úplně jinak udělané. Jediné, co
mívají společné, jsou napájecí vývody. Ty skutečně sedí i s tím, co je
na této desce. Bohužel ostatní vývody se zcela liší, mám schéma od
nepříliš vzdáleného modelu, ale je to fakt úplně jiné, tam, kde tam
mají výstupy na externí porty, tady jsem ohmmetrem nalezl datovou
sběrnici a naopak ty výstupy na porty jsem tu ohmmetrem vůbec nenašel.
Jde o to, že u tohoto obvodu může být topení způsobeno tím, že má
zkratovaný nějaký výstup, který se snaží tlačit do opačné polarity,
a tím se hřeje. Sám zkrat může být nízkoodporový a hřát nebude.
  Mám druhou stejnou dobrou kalkulačku, tak poslední šance bude, že
u ní proměřím všechna napětí v klidovém (vypnutém) stavu na tomto obvodu -
ten je vždy zapnut, protože mimo jiné generuje výběrové signály pamětí
a musí je udržovat na neaktivní úrovni, aby nedocházelo k náhodnému
přepisování pamětí během vypnutí/zapnutí - a porovnám s touto. Najdu-li
někde rozdíl, půjdu po příslušném obvodu a zkusím zjistit, zda to je
svod přímo v tom čipu nebo v obvodu k němu připojeném.
  Každopádně velice děkuji Vojtovi za čas a naměřené výsledky i za to,
že mi trošku rozšířil obzory o tom, co a jak se dá změřit :-).
  Zdraví Pavel