Re: Jak změřit, kudy teče malý proud na DPS - podruhé

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Říjen 9 14:51:51 CEST 2016

Vychází to na řádově mikrovolty úbytku na pár cm spoje. Jedna z možností
tedy je, vzít vhodný OZ, třeba LTC2051, připojit pár odporů a multimetr,
čímž by mohl vzniknout provizorní mikrovoltmetr vhodný k nalezení cesty toho
proudu.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Pavel Troller
  asi před půl rokem jsem tu měl dotaz, jak najít, kudy teče po tišťáku
proud cca 1 mA. Od té doby jsem nepostoupil a tak zde to téma oživuji.
Jde o kalkulačku SHARP PC-1403, jejíž PCB vypadá takto:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sharp_PC-1403#/media/File:Sharp_PC-1403H_rear.jpg
Je tam i přední strana.
Zopakuji fakta a pár jich přidám.
Po připojení jmenovitého napětí 6V na svorky pro baterii začne obvodem
protékat
proud těsně pod 2mA. Tento proud postupně klesá a za cca 10 sekund dosáhne
hodnoty přibližně 1.2mA, které se drží. Kalkulačka je přitom ve stavu OFF,
displej není aktivní atd.
Pokud ji nyní zapnu, normálně naběhne a proud se zvýší o cca 400 uA. To
vypadá
OK, viz dále.
Po vypnutí opět proud klesne na původní hodnotu kolem 1.2mA.
Mám již druhou, identickou kalkulačku, kterou používám pro srovnávací
měření.
Po připojení napětí se objeví proudový puls cca 0.5mA, viditelný na měřáku
(možná i popoběhne CPU, který se vzápětí sám vypne), a pak se proud ustálí
na
4.5 uA. Tak je to správně :-). Pokud tuto nyní zapnu, proud stoupne též o
cca
400 uA, čili je tak kolem 405 - 410 uA. Pokud ji zaměstnám těžkým výpočtem
:-),
bere si maximálně 450 uA. Tedy stále pod polovinou odběru té nemocné ve
vypnutém stavu.
Zjistil jsem, že ten svodový proud je velmi nelineárně závislý na napětí.
Pár orientačně změřených bodů:
1V -> neměřitelné
2V -> 11 uA
3V -> 300 uA
4V -> 500 uA
5V -> 750 uA
6V -> 1200 uA
6.2V -> 1550 uA
Více jsem neměřil, jde to dost nahoru, tak aby něco nezakouřilo :-).
Každopádně měření ohmmetrem na diodovém rozsahu nikdy nic neukáže, proud i
při
jeho zvýšeném napětí ještě neprotéká.
Situaci komplikuje, že na just u tohoto typu není k dispozici schéma,
ačkoliv
od jiných typů téhož výrobce jsou k dispozici servisní manuály se schématy i
osazením tišťáku. Z nich se dají najít napájecí piny pro všechny obvody i
v této kalkulačce, ale jak říkám, rád bych to zkusil změřit co možná
nedestruktivně...
V některých modelech je instalovaná zenerka hned za baterkami, tím odporem,
co
je i zde (22 Ohm, který je dobře vidět na fotce vlevo od horního kontaktu
baterie) a diodou (která je tu ve třínohém pouzdře nalevo od toho odporu).
Ale
na této desce jsem ji nenalezl.
Jediné, čím jsem si jist, že to neteče, je RAM. Tu jsem totiž úspěšně
vyměnil,
8K za 32K (zobrazený tišťák je od modelu, který má 32K rovnou z výroby, ale
vypadá prakticky stejně jako ten obyčejný). Měřil jsem to i bez RAM, sice to
nebylo přesné měření, protože vždy běžel CPU, který se nedokázal
inicializovat
a vždy se zaběhl, ale odpovídalo to - cca těch 1.6mA = svod + CPU.
Zkoušel jsem trik s magnetofonovou hlavou, ale je nepoužitelný. Do hlavy se
indukuje docela dost brumu a ani přejezd nad drátkem, kterým teče 10mA, není
spolehlivě detekovatelný.
Též jsem měl odpájené všechny elyty (mám tam o jeden více, na ploškách,
které
jsou zde neosazené úplně vlevo dole), ale také se to neprojevilo.
No a dále jsem se nedostal.
Co o tom soudíte ? Zejména ten průběh V/A charakteristiky by mohl o něčem
napovidat... Jako by to bylo více přechodů v sérii či něco podobného...
Má cenu s tím něco dělat ? Nebo ji odsoudit jen pro kablíkové externí
napájení
a tedy i k tomu, že si neudrží data po vypnutí zdroje, neboť ty CR2032, ze
kterých má jet rok, se vybijí do týdne...