Re: reflow pec a černání plošňáků

Čtvrtek Říjen 6 13:16:35 CEST 2016

Tu troubu mám taky, i jsem ji upravoval. Nejdřív po svém, později i podle zmíněného
odkazu. Základní problém jsem měl s měřením teploty, nesedělo to oproti zvenku
prostrčenému článku a IR teploměru klidně o 15°C. V prvním přiblížení pomohlo jednak
stáhnout čidla dolů tak aby byla těsně nad tišťákem a hlavně provozovat troubu s
odklopeným horním deklem a řídící deskou danou jinam, kam nešel teplý vzduch zevnitř
(předem u dvířek nahoru). Už jen tím se měření teploty výrazně zlepšilo, ale pořád
ne dostatečně. Pak jsem změnil FW, přidal teplotní čidlo na kompenzaci cold junction
(ten Dallas). Taky jsem trochu líp zaizoloval vnitřek. Tím se to dostalo do
použitelného stavu.
Další fázi s uz kompenzovaným měřením jsem ještě neudělal, je to trochu
slepice-vejce problém, potřebuju přetavit ten tišťák s MAXem na první dobrou abych
mohl spolehlivě přetavovat :-) Taky bych tam chtěl přidat vnitřní vrtuli, zatím jsem
dal dodatečný větráček vzadu, na ten chladící, kupodivu se to tím neochlazuje
nadbytečně (bylo potřeba trochu upravit FW, to naštěstí šlo snadno).

Nikdy jsem ale neměl problém s pálící se deskou, spíš naopak, před všemi úpravami se
to nevyhřálo dost na přetavení (i s olovem byl problém, bezolovo byla jistota
neúspěchu). Ale desky jsem měl doma dělané (s i bez masky) nebo z Pragoboardu (s
maskou a potiskem, oboje vydrželo OK). Čistá měď barvu samozřejmě změnila, ale že by
to hořelo nebo tak něco, to rozhodně ne. Mezi pastami byl dost rozdíl, z TME jsem
měl nějaké polské, to nic moc, výrazně lepší byly Microprint (koupil jsem u
Elchemco). Jo a jednou jsem měl problém ten, že jsem profil udělal tak, že se
nahřívalo před přetavovací fází příliš dlouho, takže se všechno tavidlo už odpařilo
a při přetavení se to sice roztavilo, ale kuličky se neslily a zas to ztuhlo.

Profil to nakonec víceméně dodržovalo, jak zahřívání, tak chlazení, jestli se dobře
pamatuju (už jsem dobře půl roku možná rok nic nezapékal, ale mám dojem, že
posledních několik akcí šlo dobře).

Ve Vašem případě bych nejdřív sehnal externí teploměr, kterému by se dalo věřit
aspoň malinko (ty z trouby takové rozhodně nejsou) a změřil si skutečnou teplotu.
Nepochopil jsem přesně, co se pálí - deska samotná, nebo nějaký lak na ní? Jestli
lak, tak není náhodou jen pro ruční osazování, kde spálení na místě kontaktního
pájení nevadí, protože se saze odplaví pomocí tavidla a jinde se to tolik nenahřeje?
Pak by stačilo takový lak prostě nepoužívat a kdyby snad mezi leptáním a přetavením
byla delší doba, tak před pastováním a osazením lehce přebrousit jemným smirkem.

D.O.