Re: Učebnice měření s osciloskopem Bylo: osciloskop na doma

balu balu na k-net.fr
Středa Listopad 16 20:57:49 CET 2016

myslim, ze v tomto pripade nie je miesto na nostalgiu a spominanie co
vsetko byvavalo za starej dobrej analogovej ery. Neexistuje nic, co
vedeli analogove osciloskopy a digitalne to nedokazu. Je to prave
naopak, s prichodom digitalnych osciloskopov sa moznosti sledovania,
analyzy a zobrazovania signalov tak neuveritelne rozsirili, ze o
analogovych osciloskopoch uz nema zmysel rozpravat.

Jedine co mi chyba je nostalgia cakania kym sa nazhavi obrazovka a ten
typicky smrad spaleneho prachu z horucich casti katody :-)

Par zakladnych principov je zhrnutych v prednaske, ale do dvoch hodin sa
viacej neda napchat, tak aby z toho este nieco mali
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/seminare-prednasky/meracie_systemy/MER2_5_dv.pdf

Len pre zaujimavost prikladam dva obrazky k vasemu textu.

Prvy je X-Y rezim, spominane Lissajousove obrazce. Schvalne nech sa
prihlasi niekto, kto to vo svojom zivote aspon raz pouzil na meranie
frekvencie, alebo pomeru frekvencii. Je to zaujimava vec, vsetci sme sa
o tom ucili v skole, lebo je to graficky atraktivne, ale pouzitelnost
minimalna. Ale take pekne obrazky ako boli v ucebniciach sa daju vyrobit
len ak su frekvencie v presnom integralnom pomere a len za urcitych
fazovych podmienok a signaly su cisto sinusove.

X-Y rezim je velmi uzitocny a pouzival na vsetko mozne ine (meranie
charakteristik vselicoho, fazovanie L-R v studiach, prifazovavnie k
sieti a pod.). Kazdy len trochu lepsi osciloskop tento rezim podporuje,
podobne ako u analogovych.

Ohladom 8 bitov. Je to len o tom ci viem pristroj spravne pouzivat a o
tom nemat prehnane ocakavania. Ano, vacsina osciloskopov je vybavena 8
bitovymi prevodnikmi. Toto sa uz postupne meni a 12-bitove pristroje su
k dispozicii na trhu.

Lenze... na analogovych osciloskopoch sa spektrum nedalo sledovat vobec.
A ano, analyzator spektra ma dynamicky rozsah 120dB. Ale vsetky filtre
su nastavene na sirku pasma desiatky Hz a priebeh s takto vysokym
dynamickym rozsahom sa meria velmi dlho, sekundy az desiatky sekund nie
je vynimka. U jednorazovych impulznych dejov ani spektrak nedokaze
namerat s tak velkym rozsahom.

Nemozeme ocakavat, ze z jedneho priebehu o 1000 bodoch navzorkovaneho
8-bitovym prevodnikom dokazem vypocitat to iste ako spektrak odmera za
10 sekund. Ale ak viem spravne pouzivat svoj pristroj aj s 8-bitovym
osciloskopom viem dosiahnut velmi slusny dynamicky rozsah a analyzu
spektra.

Pripajam ako priklad druhy obrazok. Ide o meranie kompletnej prenosovej
charakteristiky (amplituda aj absolutna faza) velkych elektronkovych
push-pull zosilnovacov, vratane celej signalovej cesty, ktore mam v LHC.
System ma charakter dolnopriepustneho filtra prveho radu s kritickou
frekvenciou okolo 800kHz, nad 20MHz digitalne filtre velmi ostro orezu
vsetko ostavajuce.

Paradoxne najjednoduchsie je tu charakteristiku merat prave osciloskopom
v casovej oblasti. V FPGA jednoky spracovania signalu systemy generujem
jednotkovy skok, ktory postupne prebehne vsetkymi digitalnymi filtrami a
celym systemom az sa na konci zosilni na 10kV. Osciloskop je cez 5pF
kondenzator a 40dB atenuator pripojeny k vychylovacej platni. Na obrazku
je vidiet, ze dosiahnuty dynamicky rozsah je takmer 80dB, co je vyrazne
viac ako spominanych 8 bitov.

Vieme, ze pomocou priemerovania merani (v tomto pripade opakujuceho sa
priebehu) sa da zvysit efektivny pocet bitov o ln2(sqrt(n)), kde n je
pocet merani. Potom staci vedomosti vyuzit v praxi :-) Pouzival som
najprv klasicky 8 bitovy osciloskop a opakovanie 1024x, co uz bohate
stacilo na to co som potreboval zmerat, ale neskor som skusil aj 12
bitovy HD osciloskop a tiez 1024 merani.

Ked clovek vie pouzivat svoje nadobicko daju sa robit vselijake veci :-)

b.