Re: Učebnice měření s osciloskopem Bylo: osciloskop na doma

Středa Listopad 16 18:43:42 CET 2016

Je otázka, co s tím chcete měřit a proč. Třeba analogový osciloskop uměl
režim XY, takže se na tom pomocí Lisajusových obrazců daly porovnávat
kmitočty. Ani nevím, jestli můj digitál tohle umí, ale pochybuju o tom.
Ona taky tahle metoda se pro vyšší frekvence nehodí. To jen že na průmce
nás to učili :-) Taky když mi to zobrazuje kmitočet ... jenže v
závislosti na tvaru průběhu se tomu taky často nedá věřit. Takže spíš
bych zapomněl na "klasické" učebnice měření osciloskopem a orientoval se
spíš na kurzorové měření. Odměřím si čas a ukáže mi to i 1/T. Pak už jen
najít, co je u spožitějšího průběhu jedna perioda. U digitálu se mi
líbilo FFT, ale jen než jsem zjistil, že tohle fakt není spektrák.
Rozlišení převodníku 8 bitů nebo ještě méně :-( má za následek, že si to
v rámci kvantizačního šumu vymýšlí ... ale na to si člověk asi musí
přijít sám a musí si říct, na co je tohle vhodné. Pokud někdo potřebuje
spektrák pro nízké frekvence, pak zvuková karta a třeba Audacity.
Uvidíte tam všechno snad až do -100 dB. Na měření zkreslení zesilovačů,
nastavování magnetofonů (pokud si s tím někdo ještě hraje) je to asi
nejlepší nástroj zadarmo. Je tam i možnost pomocí csv exportovat
spektrum do excelu.
Pak jsou věci, na které mám stařičký Tektronix, který kombinuje analog
do 100 MHz a digitál. V tom digitálu umí jen 10 MHz (jednorázové měření,
periodické do 100 MHz), ale analog je na koukání příjemnější než čára
typu "rozsypaný čaj".
Anděl