Čerpadlo myčka nádobí

Halen na seznam.cz Halen na seznam.cz
Úterý Listopad 15 09:53:14 CET 2016

Ahoj,

trochu mne zlobí myčka nádobí :-)

Blbne čerpadlo pro čerpání vody - mytí. Nejdříve jsem myslel rozběhový
kondenzátor, ale ten je v pořádku, vyzkoušeno i výměnou za nový. Čerpadlo je
řízeno z hlavní desky myčky, kde je osazen tyristor. Ten jsem změřil a je v
pořádku. Zkontroloval jsem i všechna čidla v myčce i kabelové vedení.

Po vyndání čerpadla z myčky a rozbrání krytu na mě vykoukla deska s
mikroprocesorem PIC 12F629. To jsem se fakt podivil, k čemu je na čerpadle
mikroprocesor. Čerpadlo je připojené pouze silovými vodiči z hlavní desky,
kde je výše zmiňovany tyristor. Na čerpadle jsem našel závadu v podobě
přerušeného tištěného spoje od silových faston kontaktů na PCB. To jsem
opravil. Čerpadlo najelo a já se radoval, že chyba odstraněna. Najednou se
ale čerpadlo vyplo (asi po 5 vteřinách). Po přerušení cyklu myčky (otevření
dveří) a znovu nastartování čerpadlo zase najelo - opět na 5 vteřin. Nakonec
jsem psychicky nevydržel a odborným poklepem kladívkem na tělo čerpadla,
začalo normálně fungovat. Předtím jsem i rukou zkoušel, zda se vrtule volně
otáčí.

Netuším kde byl druhý problém, zda ještě nějaký spoj, nebo špína mezi
rotorem a plastem čerpadla, bohužel rotor je natvrdo zalitý v plastu spolu s
vrtulí a nelze to rozebrat bez trvalého poškození. Nevím, zda byl problém
opravdu vyřešen, nebo pouze oddálen. Bohužel také nevím, zda šlo napájení z
hlavní desky v době, kdy čerpadlo přestalo jet, nebyl tam přístup pro šňůry.
Po přípojení přímo na 230V, čerpadlo normálně běží.

Může mi prosím někdo znalý problematiky objasnit, k čemu to zapojení na
čerpadle slouží? Proč tam je mikroprocesor s triakem a hlavně proč, když na
hlavní desce je tyristor pro spínání? Jakou umělou inteligenci to čerpadlo
má? Jedno vinutí spíná mosfet a druhé vinutí spíná triak.

Na fotce je J1 faston konektory před opravou prasklého spoje, U1 je PIC, TC
je mosfet, TS je triac - T41060, rezistory 15Ohm paralelně
 2, tj 7.5Ohm.

Honza