[OT] Jak to chodi v realitce

Tomáš Koželuh mr.death na ipq.cz
Pátek Květen 27 09:58:13 CEST 2016

To je taková klasika u realitních zmrdů. Máme dvě zkušenosti a obě jsou špatný. Jedna z nich má ještě soudní dohru na dalších pár let díky bleskové rychlosti fungování soudnictví...

Nakonec se nám nejvíc osvědčil inzerát na Bazoši. Stačí nastavit rozumně cenu a dá se bez problémů prodat i pronajmout. Všem vřele doporučuji!

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Friday, May 27, 2016 9:17 AM
To: HW-news
Subject: [OT] Jak to chodi v realitce

Přátelé, moje zkušenosti s prodejem bytu (psal jsem to do jednoho diskuzního fóra, tady je to sesbírané dohromady):

1.2.2016

Prodáváme s bývalou náš společný byt, jsme spolumajitelé. Máme smlouvu s realitkou na dobu určitou. Oba jsme tam uvedeni jako zájemci, oba jsme to podepsali. Smlouva na dobu určitou znamená, že před koncem musíte dát realitce písemně vědět, že na ukončení trváte, jinak se prodlužuje o 30 dní. Dal jsem písemně vědět.

Makléřka je překvapená, samozřejmě se jí to nelíbí. Argumentuje, že vypovědět smlouvu musíme oba, tj. i bývalá.

Byt je v nabídce tři měsíce. Za tu dobu tam bylo asi 15 lidí, což je relativně dost, nicméně nikdo to nekoupil. Inzerát má realitka mírně zavádějící - totiž byt je družstevní a nejde, opravdu nejde si na něj vzít úvěr, resp. nejde s ním ručit. Družstvo splácí úvěr za revitalizaci domu a bude ho splácet ještě 10 let. Po tu dobu nelze převést byt do osobního vlastnictví (jedna z podmínek banky, aby vám půjčila na družstevní byt je možnost převést ho do OV cca do 1 roku).

Realitka tuhle poměrně důležitou informaci v inzerátu neuvedla. Náš byt může koupit buď někdo, kdo má celou částku nebo někdo, kdo může ručit za úvěr jinou nemovitostí.

Za celou dobu se mnou makléřka téměř nekomunikovala, ozvala se jen jednou, když něco potřebovala a pak když dostala moje písemné oznámení o ukončení smlouvy. Považovala za dostatečné, že komunikovala s bývalou, která v bytě bydlí (takže s ní komunikovat musela kvůli prohlídkám), přestože jsem jí říkal, že jsme rozvedení a nevycházíme spolu.

Teď nám oznámila, že bychom měli jít s cenou dolů. A taky se z ničehož nic údajně objevil vážný zájemce, který bude skládat rezervační zálohu.

Volal jsem jí a ptal jsem se jí, jak s bytem. Řekla mi mj. že ten zájemce to bere za tyhle peníze, ale taky, že bysme měli zlevnit o 150 000. Zeptal jsem se, proč zlevnit, když zájemce cenu akceptuje. Na to se zasmála.

Postup realitky je ten, že tam nahrnula hafo zájemců, ale nikdo to nekoupil, většina vycouvala pravděpodobně poté, co zjistila, že byt nepůjde převést do OV a nejde si na něj vzít úvěr. Pak jsem ukončil smlouvu, načež a) realitka se cuká, že to musíme s bývalou vypovědět oba, b) najednou se objevil údajně vážný zájemce a c) realitka nám radí slevit z ceny 150 000, ovšem den údajný vážný zájemce by to bral i za ty peníze, za které to nabízíme. Což je fakt zvláštní.

Za celou dobu (tři měsíce) žádná konkrétní nabídka i na nižší cenu, než požadujeme, za celou dobu ani jeden e-mail, ani jeden telefonát s informací, kolik tam bylo lidí nebo jak se to vyvíjí s prodejem.

2.2.2016

Tak včera večer měl údajně vážný zájemce složit zálohu. Dosud mi nikdo nezavolal, tak se asi tak nestalo. Smlouva vyprší za týden. Nechápu to, pokud bych byl makléř a tlačil by mě čas, tak bych byl asi aktivnější - žádná příprava nějaké smlovy, žádná domluvená schůzka, dokonce ani žádný telefonát z její strany, naopak já jsem se musel pídit po tom, jak to vypadá s prodejem bytu.

8.2.2016

Update: toho 3.2. asi v 11:00 mi přišel e-mail od makléřky, kde bylo:

1) potvrzení, že přišla výpověď smlouvy do jejich kanceláře (posílal jsem to kromě e-mailu i doporučeným dopisem)
2) ale současně poznámka, že je to jen 50% výpověď, protože bývalá manželka s tím nesouhlasí (pozn.: bývalá nesouhlasí nikdy s ničím, co já navrhnu nebo udělám, dokonce i když by to pro ni přineslo nějakou výhodu... někdy mám pocit, že by si dokázala uříznout ruku, pokud by nabyla přesvědčení, že mě tím naštve); což je i podle právníka irelevantní, ukončení smlouvy je platné
3) že má konkrétního zájemce, nějakou paní, co bude byt rezervovat (tzn. že si ho dosud nezarezervovala, ani nesložila zálohu); zájemkyně prý řeší majetkové vyrovnání s bývalým manželem, které je před dokončením, ale "rozhodnutí padne po 11.2.2016"; realitka vyřizuje pro zájemkyni úvěr ve výši cca 1/3 ceny bytu; jinými slovy, zájemce by byl, ale peníze dosud nemá a vlastně neví jistě, jestli bude mít
4) zájemkyně požaduje slevu

Resumé: žádného vážného zájemce nemá, žádnou zálohu, žádné jednání, žádná příprava smlouvy. Všechno to, co mi napsala, může být z říše snů a pohádek. Jak říkal už Fox Mulder: nikomu nevěř. Smlouva vyprší zítra. Od toho 3.2. už se mi nikdo neozval.

Tip od právníka: je možné uzavřít s realitkou smlouvu o zprostředkování třeba na týden nebo na konkrétní osobu (tj. zájemce). Pokud má vážného zájemce, není co ztratit, pokud nemá, nehrozí, že bysme se uvázali na další tři měsíce.

11.2.2016:

Update: 9.2. vypršela smlouva, ze strany realitky žádná další komunikace.

11.3.2016

Update: Nakonec ta makléřka sehnala vážné zájemce, ale jde o jiné lidi než tvrdila, že má v době, kdy vypršela smlouva. Takže v tuhle chvíli máme podepsanou rezervační smlouvu. (Podepsali jsme ji 25.2.)

18.3.2016

Další update (18.3.): Zájemci nedostali úvěr, prodej bytu padá. To jsem se dozvěděl náhodou, když jsem zájemci volal, abych se zeptal, kdy se chtějí stěhovat. Nedozvěděl jsem se takhle důležitou informaci od realitky, což není zrovna košer.

Makléřka říkala, že by měla ještě jednoho zájemce, tak to třeba ještě dopadne.

26.4.2016

Závěr: jak si myslíte, že to dopadlo? Nijak. Makléřka měla zájemkyni, která neměla peníze, resp. měla část a část by si musela půjčit. Od začátku makléřka ví, že byt je družstevní, nedá se s ním ručit a vzhledem k tomu, že družstvo splácí úvěr za zateplení, nebude možné převést byt do osobního vlastnictví, dokud se to zateplení nezaplatí. To je asi tak 7 let. Za takových podmínek na to žádná banka nepůjčí.

Tohle makléřka ví od samého začátku, že zájemce musí mít peníze (nebo ručit jinou nemovitostí) a přece zkouší jednat s družstvem, jestli by to přece jen nějak nešlo...

Komunikace z její strany je mizerná, typicky slíbí, že se ozve do konce týdne a neozve se vůbec, další týden jí musím zavolat, abych se dozvěděl, co je nového, opět slíbí, že se ozve a opět nic.

Poslední e-mail od ní je slohové cvičení, kde si stěžuje, jak jí družstvo hází klacky pod nohy, protože nechce povolit převod do OV a kdesi cosi. A nakonec mi nabízí další spolupráci, že by dala byt znovu do inzerce, no to snad spadla z višně.

27.4.2016

Tak moje bývalá makléřce odepsala, že chce pokračovat ve spolupráci. To jsem nečekal, takže jsem na to odpověděl, že já s tím nesouhlasím. Následně e-mail od makléřky, kde píše mj. "Věnovala jsem tomu již velmi mnoho času a práce a věřím, že prodej úspěšně dokončíme." Pak jsem ji slušně poslal do prdele.

Nechápu, snad si je vědoma toho, že s ní nejsem spokojený, ostatně ukončením smlouvy jsem dal snad jasně najevo, že už o další spolupráci nestojím. Taky snad ví, jak dlouho to prodává a bez jakéhokoliv výsledku.

26.5.2016

Jak to dopadlo - obrátil jsem se na konkurenci, makléř si to nafotil, vystavil inzerát a během týdne měl 4 zájemce, tak jsme udělali 4 prohlídky v jeden den. Zájemci druhý den dali vědět, že to na 100% berou.

Nicméně se ukázalo, že obě realitky patří do holdingu, takže asi po nařízení z vyšších míst má obchod dokončit ta původní makléřka. Což je mi nakonec jedno, pro mě je důležité, že se byt prodá.

Intermezzo: po drobnější komplikaci, kdy exmanželka, přestože v bytě bydlela, přestala svévolně platit nájem a dlužila mi ve finálu přes 17 tisíc, jsem jí šlápnul na krk a dal jasně najevo, že sice máme vážné zájemce, kteří to na 100% berou, ale napřed zaplatí, co mi dluží. Plus náklady na právníka, kterého jsem si musel najmout, aby sepsal předžalobní výzvu a připravoval žalobu, to bylo dalších skoro 7000. Bývalá se cukala, ale protože byt prodat chce a peníze z něj potřebuje mnohem víc než já (koupila si s partnerem barák a splácí hypotéku), tak nakonec peníze poslala. A i když se cukala ještě jednou, souhlasila i s uhrazením nákladů na právníka.

Ale zpět k realitce, takhle vypadalo podepisování rezervační smlouvy:

Dorazil jsem přesně v určenou hodinu, nicméně jako poslední, všichni ostatní už tam seděli. Maléřka ale teprve tiskla smlouvu - to nemohla mít připravené předem? Přitom zjistila, že při oboustranném tisku se jí druhá strana vytiskla vzhůru nohama, z čehož byla překvapená, tak jí kolegyně pomohla to okopírovat na kopírce tak, aby to bylo správně. (Kolegyně vzápětí odešla.) Dostali jsme do ruky smlouvy (já, bývalá, pan a paní kupující) a kupující se hned ozval, že tam nejsou zapracované připomínky, co posílal v neděli. Makléřka se vymluvila, že to advokátovi přeposílala, ale on to tam asi nedal. A dodala "přiznám se, že jsem to po něm nekontrolovala". Kupující to měl s sebou vytištěné se svými úpravami. Makléřka se to pokoušela na pidinotebooku upravit podle připomínek kupujících, ale nějak se jí nedařilo. Pak to vzdala, vytáhla flešku z notebooku a šla na velký počítač, ale ani tam se jí nedařilo. Pak jí pán poradil, že může vzít to, co jí posílal e-mailem, že to je rezervačka včetně těch změn. Tak to vytiskla, ale ty změny se tam při tisku zvýraznily - to nějak udělal Word. Makléřka nevěděla proč a nevěděla, co s tím. Pán navrhl, že to má s sebou vytištěné, že to může použít. Tak to rozkopírovala (kromě první strany, kde měl nějaké připsané poznámky, ale první stranu jsme použili od makléřky). Tak jsme to konečně podepsali. Když to podepsala i makléřka, tak řekla, že si ty smlouvy vezme a dá je podepsat ještě advokátovi (ten tam s námi nebyl). Tak jsem se ozval, že by nám mohla dát aspoň kopie, abychom měli v ruce, co jsme právě podepsali. Nakonec ještě začala mluvit o advokátní úschově peněz, že to si klienti hradí sami. Na to se pan kupující ozval, že to má být v ceně a já jsem se zas ozval, že to je navíc napsané v té smlouvě, co jsme právě podepsali (byla to jedna z věcí, kterou tam kupující připsali a pamatuju se že makléř během prohlídky bytu říkal, že to je opravdu v ceně). Takže paní makléřka ani nečetla, co podepisuje.

Je vidět, že svoji provizi si realitka fakt zaslouží. Makléřka prokázala obdivuhodnou profesionalitu a počítačovou gramotnost.

Ptal jsem se pana kupujícího, jestli něco nepotřebuje, vyměnili jsme si na sebe telefony. Povídal akorát abych neodhlašoval služby (= elektrika, plyn), že by se to muselo znova přihlašovat a musela by se na to dělat revize, tak jsem ho ujistil, že nic rušit nebudu, že to pak obejdeme společně a přepíšeme to.

Makléřka se ozvala, že to můžou zajistit oni. Odpustil jsem si ironické poznámky, řekl jsem jen, že to není potřeba, že si to zařídíme sami. Fakt se mi nechce svěřovat realitce víc než je nutné, ještě by to dojebala.

P.K.