3D tistena centrifuga?

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Květen 22 20:02:08 CEST 2016

Jak to počítáte ? Mě vychází pro maximální obvodovou rychlost
v = sqrt(mez_pevnosti/hustota). Asi tam bude ještě někde faktor 2*pí,
nechce se mi to dělat přesně, ale rozměrově to odpovídá a je z toho
vidět i proč se rotory dělají z titanu.
A podle toho ta ocel má sice o řád větší pevnost (počítat mez kluzu je
asi lepší, to máte pravdu), ale zase skoro o řád větší hustotu.
Pak vychází pro mez kluzu 20MPa a hustotu 1300kg/m^3 obvodová rychlost
cca 120 m/s, což odpovídá vašemu výpočtu kolem 23000 ot/min.
Počítáte to stejně nebo mám někde chybu ? Protože pak by to pro ocel
nevycházelo zase o moc líp. I ta titanová slitina by podle toho snesla
nějakých 480m/s, což není nic moc. Ale ten ochranný hrnec by byl asi
dost naprd, to už jsou řádově rychlosti kulky ze střelné zbraně.

Mrazík