[!!Mass Mail]Re: dynamo ve stredu kola

Neděle Březen 20 19:21:10 CET 2016

no u asynchronního motoru je to taky složitější. Aby kotva měla sílu,
musí se v ní vybudit magnetické pole, které pak působí na pole statoru.
Kotva musí mít nějaký odpor, aby se motor rozeběhnul. Kotva nakrátko s
malým odporem má sice malý skluz, takže se otáčky při zatížení blíží
synchronním, ale při přetížení moment klesne a zastavený motor s větší
zátěží neroztočíte. Při tom bere obrovský proud, ale mám dojem že jalový
- takže zase nulový příkon :-) . Kotva nakrátko má v sobě železo,
zastříknuté v hliníku (to vinutí nakrátko). V kotvě se indukuje
rozdílový kmitočet, při zastaveném motoru 50 Hz a při synchronních
otáčkách 0 Hz. Při 50 Hz u větších motorů vlivem skinefektu teče proud
jen po povrchu. Okolo kotvy nakrátko je dost věda, aby se udržel malý
skluz (skluz udává ztráty motoru) a při tom aby motor měl sílu i při
rozběhu. Snad že v různých hloubkách pod povrchem je různá vodivost
(průřez hliníku). Ve škole nám ukazovali kotvu s odleptaným železem,
zůstal z ní jen ten hliník. Nechápu, čím se to dá takhle vyleptat.

Pro plynulejší rozběh se používaly motory s kroužkovou kotvou, kde se do
kotvy zařazovaly odpory. Maximum momentu se pak přesune třeba až do
nulových otáček. Kolotočáři jako odpor používali desky, které postupně
potápěli do (slané?) vody. Dnes tohle elegantně řeší frekvenční měniče.

Anděl