OT mailove domeny

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Pondělí Červen 20 00:24:27 CEST 2016

Dňa 19. júna 2016, 23:44, Jan Waclawek <konfera na efton.sk> napísal/a:
> Na to nepotrebujes mat domenu. Dostanes mailbox pod domenou ISP.

Aha, ISP, pardon, zmylil som sa.

> Neskumal som to u regulatora (ani neviem kto to presne je) ani v zakonoch,
> ale tipujem, ze tato povinnost este stale trva, len o tom jednoducho
> klientov neinformuju. Ja mam tu teraz internet od telekomu. Ta moznost je
> popisana v cenniku a nie je nahlas inzerovana. Ten cennik nie je
> jednoduche na tej modernej stranke najst (ale ja ho pravidelne aj tak
> hladam, lebo ma zaujima, co a preco platim, ale to je ina vec). Zda sa, ze
> tento mailbox z povinnosti pod nazvom Mail Start telekom outsourcuje:

Dalsi freemail, parada. Takze odtial su tie mailove adresy typu
"kovacXm6592_TN12_okruh39A na zoznam.sk"
Ak by to nebolo freemailove, ako to je s mailovou schrankou po
ukonceni zmluvy s mojim ISP?

> Maju aj platene sluzby, ktore su ale uz pod ich domenou, alebo si mozes
> zriadit holu domenu a presmerovat si mail na takyto mailbox; ale to je uz
> nieco ine.

Platenych sluzieb je vela. Je to cesta, ale nie som si isty jej popularitou.
Vlastna domena je dalsia cesta, ale mne sa to skratka nechce. Treba
pri tom pohnut prstom na lavej ruke, na to ma nikto neukeca.
A su aj dalsie sposoby - ale take tie "poriadne" mailove adresy typu
"u zamestnavatela", "u kamarata", "na internatnej sieti" su omnoho
"volatilnejsie" nez kdeaky freemail. Teoreticky by som mohol pouzivat
stale ten zoznam.sk, schranku som si tam zalozil v roku 1999 ci kedy -
to je 17 rokov.
Ale za 17 rokov ludia zhusta vystriedaju zopar zamestnani, kamaratov a
neviemkoho ineho a oznamovat vsetkym, ze od zajtra mi posielajte maily
na novu adresu je celkom vopruz. Pocas zivota som mal moznost mat
lepsiu (=bez spiclovania, vacsia kapacita, domena ktora je ina nez
"trapny gmail") mailovu schranku, ale nepouzival som to, lebo som
vedel ze to skonci pomerne skoro. A aj skoncilo. Ten zoznam a potom
gmail (uplne na zaciatku, dostal som pozvanku od kamarata) mi vydrzal
celu tu dobu.

> To mozno tiez. Skumal si?

Ano.
Sukromny, nicim nepodlozeny, nedokumentovany, subjektivny a
nesystematicky prieskum - vsetky tie zoznamy/posty/centra pouzivaju z
vacsej casti uzivatelia menej technicky zdatni, obcasni uzivatelia,
starsi ludia, ktori su zvyknuti na svoje vychodene chodnicky a
nechcu/nedokazu ich opustit. Existuju vynimky, ako vsade.
Samozrejme, ten prieskum je tak isto obmedzeny ako vstupne data tvojho
prieskumu na zaciatku tejto temy.

> Ale to je len cast obrazu, t.j. ze odkial maju klientov. Nevravim, ze to je
> nezaujimavy aspekt, ale co mna osobne na obchodnom modeli zaujima
> predovsetkym je co za co, t.j. ak dostavas sluzbu (mailbox), akym sposobom
> to tomu poskytovatelovi prinasa prijem, ktorym pokryva naklady a generuje
> zisk.

U nasich domacich je to predpokladam reklama, U googlu este drsnejsia
reklama a handlovanie s osobnymi udajmi. Uz sme sa dostali kam si sa
chcel dostat? ;-)