Mereni a pajeni MLCC

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Červen 7 15:31:05 CEST 2016

O té velké závislosti na napětí vím. Ale nepředpokládal jsem, že by se měla
projevit při měření kondu na 16 V měřákem na dvě tužkovky. Jeden z měřáků je
ale i na devítivoltovku.

Nějaké DS a AN jsem na toto téma před pár lety četl a z nich právě plynulo,
že by se MLCC velkých kapacit vůbec neměly pájet ručně, protože popraskají a
kapacita dramaticky poklesne. Mě ale jen vzrostla s teplotou a po
vychladnutí se vrátila zpět.

Teď jsem koukal do novějších AN a tam už jen nabádají k opatrnosti, ale
ruční pájení striktně nezakazují. Tady ovšem zase navíc uvádějí, že se jim
nelíbí UZ mytí:
http://www.yageo.com/exep/pages/download/literatures/MLCC_ApplicationManual_v.0.pdf

PH

-----Původní zpráva-----
From: Jan Waclawek
>celkem třemi různými multimetry jsem měřil kapacitu MLCC 0805 10 a 22
>mikro.
>
>Vąechny měřáky naměrily 65-85 % nominální hodnoty, ale se značnými rozdíly
>(např. 6,7, 7,4, 8,6) u stejného ks. Měření bylo opakovatelné (stejný měřák
>naměřil na stejném kondu stejně, +/- 1 na posledním místě displeje).

Zrejme vsetky namerali pri svojej metodike merania spravne spravne -
pravdepodobne pouzivaju roznu DC uroven prip. roznu metodu merania.

Tie X7R materialy maju velku nelinearitu, pri nominalnom napati maju zlomok
nominalnej kapacity, moze to byt cokolvek od 10% do 75% podla materialu a
vyrobcu.

Precitajte si datasheet, tam je udana "oficialna" metoda merania, napr. 0V
DC 0.5V rms AC 1kHz. Ano, je to podvod, ale dnes uz o tom kazdy vie.

Praskanie je typicky dane mechanickym pnutim, napr. pri montazi DPS. V
datasheetoch byva aj o tomto pomerne rozsiahle pojednanie - pochopitelne
nie pri kondenzatoroch znacky aliexpress.