USB zvukovka a "USB" "reproduktory"

konfera na efton.sk konfera na efton.sk
Úterý Červenec 5 21:43:00 CEST 2016

U rodicov v malom meste vyvstal problem "tu a teraz" vyriesit zvuk na PC, kde z nejakych dovodov nie je funkcna zvukovka a do toho PC nemam chut nejako zasahovat. Moja predstava bola reproduktorcek ci par, z ktoreho trci USB kabel - pripojim do PC a hra. Presiel som poltucta obchodov a obchodikov a pochopil som, ze "USB repro" sa sice da kupit cez pult, ale ze to znamena bez vynimky "napajane z USB, zvuk cez 3.5mm jack" (ale treba povedat, ze vsade sa ochotne ponukli, ze mi presne to, co chcem, objednaju). Nakoniec som prispel statu a majitelom nemenovaneho elektroretazca, kde okrem takuchto "USB repro" mali aj USB zvukovku typu klucenka. Aj ked to je trocha viac zapajania a obsadene 2 USB porty, zdalo sa mi, ze to je schodne riesenie.

Samotna klucenka po pripojeni funguje podla ocakavania, v systeme existuje, do sluchatok hra. Po pripojeni "repro" do susedneho USB portu na dotyk jacku vrci. Po zapojeni jacku do klucenky ta zmizne zo zoznamu USB zariadeni a do nekonecna sa resetuje - vo win neustale vyskakuje okno "pripojene nezname zariadenie" (ano borim sa  aj s tym ze su tu lokalizovane Win :-) ).

Pri "externom napajani" ("USB" z repra zapojene do nabijacky na mobil) vsetko hra, ale toto riesenie je uz taka skrumaz kablov a 230V rozdvojka naviac, ze to nepripada do uvahy. Pri pripojeni jacku na internu zvukovku laptopu a "USB" napajania repra do toho isteho laptopu vsetko hra.

Cas na rozborku. V klucenke je asfaltovy flak, tenky valcovity xtal, za hrst smetia a konektory. Podla PID/VID je to CMedia CM108, nic ine sa tam ani neda cakat. Neskumal som, ale nevidim dovod preco by nebol v katalogovom zapojeni. Repro, aj ked su dva, su mono (paralelne), je tam na DPS velkosti vacsieho hrasku 8002A v SO8 v takmer katalogovom zapojeni - z jacku ide sleeve na zem (spojene so zemou "USB"), tip je prizemneny 1k a cez kondik ide na neinvertujuci vstup 3 ktory je priamo spojeny s 2 (co je vystup interneho bias rezistivneho delica "umela zem"), z neinvertovaneho vystupu 5 ide spatna vazba odporom snad 22k (nemam tu lupu) na invertujuci vstup 4 a z neho rovnaky odpor v serii s kondikom na zem. To je vsetko, ziadne blokovanie na USB.

Zablokovanie napajania z "USB" 4u7 - ziadna zmena. Po odpojeni tip-u sa zvukovka neresetuje ale pochopitelne nehra. Po oddeleni tip-u 4u7 kondikom sa zvukovka resetne raz pri zasunuti jacku, ale potom nehra ale len chrci. Po odpojeni 1k do zeme neresetuje vobec, ale tiez len chrci, a to aj pri "externom napajani" z nabijacky na mobil.

Nateraz som to vzdal, vela moznosti tu nemam. Ja tu kombinaciu doma preplieskam do podoby ako potrebujem, ale nahnevalo ma to. A mozno by sa pri tom citil "bezny uzivatel" ako idiot, ale obavam sa, ze v tomto pripade nepravom.

wek