Jaky byste chteli laboratorni zdroj

Neděle Leden 31 21:11:06 CET 2016

Taky jsem dělal různé zdroje. Byly většinou jednoúčelové pro měření baterek.
http://piknymburk.cz/obrazky/zdroj80.jpg
U zdroje 0-8V 0-80A zákazník chtěl kolísání napětí pod 1 mV. To jsme
sice dodrželi, ale nefungovalo to :-) Když se ke zdroji připojí NiCd
článek, nejdřív je zdroj v režimu regulace proudu a jde tam třeba 80A.
Pak to přejde do režimu regulace napětí a proud klesá až na desítky mA
(samovybíjení). Problém je, že ten článek má vnitřní odpor 1 mOhm. Pokud
tam má být kolísání (šum, zvlnění) pod 10 mA (zbytek se dohoní
průměrováním), musí napětí držet na 10 uV. Klasickým spínaným zdrojem
bych to nedokázal. Za spínaným zdrojem byl lineární regulátor s úbytkem
asi 200 mV. S tím to chodilo dobře.
Řízení zdroje bylo tlačítky mode, up, down a byl vopruz tam něco ručně
nastavit, ale stejně se to v provozu řídí z počítače.

Na základě téhle zkušenosti bych doporučoval:
spínaný zdroj bez zvláštních nároků na přesnost regulace, klidně i s
vyšší kapacitou na výstupu. Za ním lineární regulátor třeba s úbytkem
0,1V (podle zvlnění spínaného zdroje a rychlosti odezvy na změnu
zatížení). Na výstupu minimální kapacitu pro zajištění stability
regulace, regulace by měla být rychlá. Řízení proudu a napětí a funkce
pojistky/limitace proudu by měly být realizovány lineárním regulátorem,
spínaný zdroj řízený pouze úbytkem na lineárním stabilizátoru. Aspoň
takhle jsem to tehdy dělal.
Ovládání - pokud bude analogové knoflíkem, je fajn mít možnost přepínat
zobrazení požadované/skutečné hodnoty. Abych při nastavení proudového
omezení nemusel zdroj zkratovávat.
Anděl