Obvykla hodnota ESR

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Leden 13 09:40:27 CET 2016

Tuhle metodu bych v současné chvíli také preferoval, bohužel jsem cca 150km
od místa poruchy a táta pořád věří, že si s tím nějak poradí. Já mu do toho
kafrám jen podle fotek, které mi pošle :)

V podstatě by se dal ten spínaný zdroj povyměňovat celý - pokud zrovna
nebude proseknuté některé trafo (ty zdroje tam jsou vlastně dva pro celkem
pět napětí), tak tam není osazena žádná exotika, třeba na to taky dojde, až
mi to celé přijde poštou...

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Pavel Hudecek" <edizon na seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Wednesday, January 13, 2016 9:33 AM
Subject: Re: Obvykla hodnota ESR

Hodnota je určitě OK, ale její proměnlivost podezřelá. Buď jsou nějaký
divný, nebo je divnej měřák a R i C může být úplně jiné.

Podobné akce dělám občas taky a při podezření na kondíky, není-li zjevná
jiná závada, je vyměním za nové bez měření. Je to jistota a za těch pár
desítek korun dost ušetřené práce. Představa, že bych je vypájel, měřil a
pak zas pájel zpět, ... a třeba za 3 roky znova, tentokrát se zjištěním, že
už jsou určitě na výměnu, ... ne-e.

Ve složitém přístroji někdy vyměním třeba komplet všechny neprogramovatelné
polovodiče. Je to méně práce, než zkoumat, jak má fungovat zapojení s 10 OZ.
Je sice hezké zjistit, že vyměnit je potřeba tenhle OZ a tenhle BC546, ale
byly by to třeba 2 týdny práce vs. vyměnit vše v ceně 100 Kč za jedno
odpoledne.

Samozřejmě ne vždy to jde takhle hezky, některé součástky třeba nemusí být
levné/dostupné, nebo se fyzicky špatně mění. Ale často to tak jde a pak je
to nejefektivnější cesta.

Pak, když to funguje, dá se vzít osciloskop a multimetr, zjistit, co, kde a
proč je. Jde to samozřejmě mnohem snadněji, než v mrtvém zařízení. A nakonec
se tedy dozvím, že vyměnit stačilo tenhle OZ a tenhle BC546, protože by
způsobovaly přesně tuhle závadu, ale je to mnohem dřív.

PH