Obvykla hodnota ESR

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Leden 13 09:33:17 CET 2016

Hodnota je určitě OK, ale její proměnlivost podezřelá. Buď jsou nějaký
divný, nebo je divnej měřák a R i C může být úplně jiné.

Podobné akce dělám občas taky a při podezření na kondíky, není-li zjevná
jiná závada, je vyměním za nové bez měření. Je to jistota a za těch pár
desítek korun dost ušetřené práce. Představa, že bych je vypájel, měřil a
pak zas pájel zpět, ... a třeba za 3 roky znova, tentokrát se zjištěním, že
už jsou určitě na výměnu, ... ne-e.

Ve složitém přístroji někdy vyměním třeba komplet všechny neprogramovatelné
polovodiče. Je to méně práce, než zkoumat, jak má fungovat zapojení s 10 OZ.
Je sice hezké zjistit, že vyměnit je potřeba tenhle OZ a tenhle BC546, ale
byly by to třeba 2 týdny práce vs. vyměnit vše v ceně 100 Kč za jedno
odpoledne.

Samozřejmě ne vždy to jde takhle hezky, některé součástky třeba nemusí být
levné/dostupné, nebo se fyzicky špatně mění. Ale často to tak jde a pak je
to nejefektivnější cesta.

Pak, když to funguje, dá se vzít osciloskop a multimetr, zjistit, co, kde a
proč je. Jde to samozřejmě mnohem snadněji, než v mrtvém zařízení. A nakonec
se tedy dozvím, že vyměnit stačilo tenhle OZ a tenhle BC546, protože by
způsobovaly přesně tuhle závadu, ale je to mnohem dřív.

PH