kdyz je ten patek, prosim o dobrou radu

AZE aze na seznam.cz
Sobota Únor 13 21:01:00 CET 2016

Ochlazovat studnu hadem s nemrznoucí kapalinou jsem viděl. To nemůže fungovat, měli hada z Cu trubky a do půl hodiny na něm byl ze 3/4 led. Ale ani se dvěmi studnami to nevidím tak jednoznačně černobíle. Počet našich TČ země-voda (= to šílené řešení) je vůči TČ voda-voda asi tak 8:1. Kolik stojí vyvrtání dvou studní, a co to neskutečné papírování? Jaká je záruka, že to bude fungovat za rok, dva, deset? Nevím, jak dlouho provozujete TČ, ale za 14 dní zanesený výměník není to pravé ořechové. Předloni jsme kopali zemní kolektor u dcery, je to silně předimenzované, proč ne, místo se našlo a mám vlastní traktorbagr. Celkem asi 3x45 m délky, 3 smyčky PE hadice 32/3, šířka 60cm a na koncích je asi 10m o šířce 1 m a hadice do smyček (slinky). TČ je rovněž předimenzované, 8 kW. Nemrznoucí kapalinu (25% etylalkohol) honí obyčejné 70W oběhové čerpadlo. Teplota kapaliny ze země byla včera 6,8°C. Při potřebě výstupu nějakých 30°C je topný faktor přes 5. Uzavřený okruh, stále čistá kapalina. V roce 2006 kopal jeden soused 4 výkopy pro TČ 17 kW, 4x 100m. Za víkend. Cena? Včetně hadic asi 43 tisíc. 2 studny by se velice těžko do takové ceny vešly, nehledě na to, že ne všude je voda nebo jsou jiné problémy, jako tekuté písky, rez a podobně. Kdyby to co tvrdíte, bylo “nejefektivnější”, asi by se nedělalo nic jiného. Chápu, že pokud má na pozemku někdo vhodnou starou studnu “zadarmo”, efekt to může mít. Já vidím jako nejméně problémový systém země-voda. Ale přiznávám, že kdybych měl studnu, vyzkoušel bych ji. Ale v okolních obcích mají lidé problémy s tekutými písky.
aze

From: Vláďa Anděl
Sent: Saturday, February 13, 2016 4:19 PM
To: HW-news
Subject: Re: OT: kdyz je ten patek, prosim o dobrou radu

Tohle chlazení studně trochu nechápu. Přece podstata odběru tepla je v tom, že voda musí mězi něčím cirkulovat - mezi studní a vsakováním. Když budete studnu ochlazovat, musíte z ní odebírat dostatečné množství vody aby nezamrzla. Nebo pak řešení s tou hadicí vede na rozložení tepelné zátěže na dostatečnou plochu, rozkopat celou zahradu a položit těch 100 m hadice jako zemní kolektor. Což je docela šílené řešení, ale někdy to jinak nejde. Nebo vrt, ve kterém je těch 100 m trubky jako jedna dlouhá smyčka. Zatím se držím nejefektivnějšího řešení, které je nejlevnější a dává nejlepší topný faktor.
Anděl

  Pokud to bude neunosne, mozna by pomohlo udelat primar dvouokruhovy - proste do jedne z tech studni namotat sneka z PE hadice a honit tam vodu s lihem. Vodu pak jen lehce precerpavat mezi studnami.  Dalsi vyhoda je, ze se da jit i do zapornych teplot. Ja to tak mam castecne udelane v normalni studni (namotany valec cca 100M PE32, vyska asi metr), odkud odebiram uzitkovou vodu a jeste to nezamrzlo.
  Pokud to jsou jen vrty, tak udelat treti velkou diru nebo nejaky velky barel...