Páteční dotaz - fyzika

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Únor 13 20:19:10 CET 2016

Zdravím,
  díky za diskusi k tématu. Už je mi spousta věcí jasnější. Díky i za
privátní příspěvky. Lze říci, že základy jsem v hlavě měl, ale některé
věci mi jaksi samy od sebe "nedocvakly". Asi se k tomu vyjádřím pak
více, teď jen krátké reakce na tento příspěvek :-).

> V zadání bylo vznikající viditelné spektrum. Ty fotony je třeba nějakou
> energií ukecat k letu.

Jasně, tam už je to jasné. A tak mi teď dovolte další zcela "nevědeckou"
otázku z opačného konce energetického spektra :-).
  Mám tu v ruce opravdový tyčový magnet a otáčím s ním cca 1x za sekundu.
Dle všeho tedy generuji elmag vlnu o vlnové délce 3x10E8 m. Je mi jasné,
že z magnetu o délce 10cm ta vlna nebude nic moc, ale bezpochyby vzniká.
Ale díky duálnímu charakteru hmoty/energie zároveň vypouštím do éteru
fotony. Ty musí letět rychlostí světla, jinak chudáci nemohou. A teď
tedy ty otázky: Když už bychom kvantovali energii částicově na fotony,
jakou ponese takový fotoneček takto vzniklý energii ? Kolik jich vznikne
během jedné otáčky magnetu ? A jak je takový foton vlastně "velký" ?
Bude to jeden foton kvantově rozplizlý v celé té vlnové délce, takže
nebudeme samozřejmě schopni říci, kde právě je ? Asi ano, že ... Takže
ptát se, kdy vyletí z toho magnetu, asi taky nemá moc smysl, že ? Baví
mne se nad takovými věcmi zamýšlet... Když do vás někdo napaří ránu z
phaseru (ty pistolky ze Star Treku) a udělá do vás díru, lze si ty fotony
docela dobře představit jako částice (malinké broky :-) ). Ale představit
si částice, jak opouští magnet, kterým vrtím v prstech, není tak snadné
:-).

> Jen mi vrtá hlavou, jak se (dle zadání) může točit čím dál rychleji? Chci
> ho doma.

OK. Pošlete mi adresu. Dle zadání to musí být v hlubokém vesmíru mnoho
parseků vzdálené od nejbližšího vodivého objektu, takže Váš domov musí
být jen prázdné místo v prázdném prostou široko daleko. Obratem Vám tam ten
zázračný magnet doručím i s motorem, který jej bude roztáčet rychleji a
rychleji, až to bude svítit :-).

> Honza  L

Zdraví Pavel