Amáro 02/2016 a charlieplexing

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Neděle Únor 7 09:54:40 CET 2016

Ahoj,

Mám tu jednu logickou úlohu, které chodí většinou v pátek, takže to
berte jako domácí přípravu na pátek a nebo jeko takovj menší nedělníček.

Koukám do posledního amára (02/2016) na stranu 28, kde je článek o
Charlieplexingu. Pro ty kterým ještě amáro nedorazilo a jistě jej mají
předplacené, tak dám citaci: (kdo nemá předplacené, tak jí nečte, ale
dojde se podívat do časopisu do knihovny :) )
http://nekropolis.cz/CharPx/amaro_02_2016_p28.jpg

Protože mám obecně charlieplexing rád, tak jsem se těšil co se dočtu,
ale bohužel jsem zjistil, že autor trochu nepochopil základní nedostatek
a to je to, že vždy svítí pouze jedna LED a nedá se rozsvítit celá
segmentovka.

Usuzuji na to podle začátku prostředního sloupce, kdy autor popisuje jak
se rozsvítí LED1 a následně jak se rozsvítí současně LED2 a LED6.
Pokud bychom rozsvítili dvě LED současně, tak jak je uvedeno, tak
narazíme na problém s rezistorem R1256, přes který nám poteče proud ze
dvou LED současně, takže jas těch dvou led bude menší, než když je
rozsvícená pouze jedna z nich.

To mne přivedlo na myšlenku, jak by vypadalo zapojení, které by bylo pro
tento stav odolné. V podstatě by to asi nemuselo být složité. V podstatě
mi vychází, že by stačilo dát paralelně ke každému z odporů diodu tak,
aby v případě že je na výstupu úroveň L byl odpor přemostěn. (Katoda u
procesoru, Anoda u ledek), potom by hodnota rezistorů musela být
dvojnásobná (respektive odpadlo by půlení), protože se pokaždé na
svícení podílí pouze jeden rezistor.
ALE - má to jeden podstatný nedostatek - a to je otázka, kde vzít
procesor, který má výstupy s tak velkým proudovým zatížením. Většina
procesorů má zatížitelnost výstupu tak maximálně do 30mA a to je pořád
na jednu LEDku, takže je otázka, jak udělat nějaký efektivní zesilovač,
který bude respektovat třístavovou logiku??