Jaky byste chteli lab. zdroj - pokracovani

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Únor 4 16:36:32 CET 2016

Ono nejde ani tak o FET vs bipolár, jako preference při návrhu.
- Jsou zapojení, kdy je chování přirozeně proudové, takže prudký nárůst není
možný a to ani když je to potřeba,
- pak jsou zapojení přirozeně napěťová, kdy výst. tranzistor zareaguje na
zvýšení odběru sám, daleko před řídícím OZ, tam je za pár kaček dobrá odezva
na prudké změny proudu, ale při zkratu proud okamžitě vystřelí do pryč.
- Nebo zapojení zmršená, kde je to jakoby přirozeně U, ale těsně před koncem
je převod U/I posazený proti R, čímž vznikne dobrá odezva na malou změnu I,
na velkou mizerná a při zkratu je ten proud nakonec stejně ohromnej...
- A zapojení bez přirozené preference. To mají profi zdroje se stovkami
mikro na výstupu. Ale dá se bez nich obejít a všechno je pak úplně jiné:-)

V DDM mi děti za 5 minut zničily zdroj 30V/3A se dvěma mohutnými bipoláry,
asi za 3000 z TME. Líbilo se jim, jak při zkratu hezky jiskří. ... pak
začalo jiskřit víc a měřák ukazuje 55 V... Do té doby jsem si myslel, že u
zdroje s proudovým omezením je zkratuvzdornost samozřejmá.

PH

From: gatilo
Pokud je na vystupu modni mosfet (= zkratovy proud muze byt
mnohonasobkem nastavene hodnoty), tak IMHO znacny.