Jaky byste chteli lab. zdroj - pokracovani

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Únor 4 14:14:04 CET 2016

Dobrý den všem,

díky za připomínky. Zde celkový přehled (vynechal jsem příliš samozřejmé
věci) a moje komentáře:

> + stabilny 5V a 12V zdroj, oba povedzme na 2A,
> přepínatelný 5V/3.3V, těch 3.3V je posledné dobou potřeba
> Líbí se mi ten nápad s regulovaným malým zdrojem 1 až 6V
> (např. 3V3, 5V, 9V, 12V), alespoň 1A, raději 2A

Tuto část by zadavatel nejraději úplně zrušil. Ale myslím si, že schůdné
bude něco jako přepínač s 3 pevnými napětími a 4. položkou na regulaci
poťákem. Bude tam asi něco jako 3A verze LM317.

> Uzitocna funkcia je mod elektronickej poistky

Tady je zajímavá otázka, jakou konstrukci mám volit
1. SW řešení: Odezva cca 1 ms, možno kombinovat s omezením
2. HW řešení: Odezva cca 100 ns, možno kombinovat s omezením, dražší
3. HW s přepínáním zda omezeni, nebo pojistku, dražší, ale ne tolik jako (2)

> Nevadí mi když nejvíc vlevo dojde k omezení i bez proudu.
> Ale vadilo by mi kdyby nefungovala od jednotek mA
> regullaci bych prosil slušnou a od proudu, kdy ani cilivé polovodiče
> neshoří ( kolem 1 mA ??? )

1 mA bude rozlišení toho nastavení. Je otázka, co s tím u levnější verze
udělá offset operáku, tzn. nelze vyloučit, že u některých ks nepůjde třeba
pod 5 mA.

Ale vyskytla se otázka k dynamice: Lze si vybrat, zda při tvrdém zkratu
1. Omezit co nejrychleji, ale se zákmity. Pak by to zatím vycházelo 30-50 ns
překmit a pak dokmitávání cca 300 ns. Při nastavených 3 A je překmit asi na
6, při 10 mA překmit asi na 60.
2. Omezit, ale bez zákmitů. Pak je to jeden překmit s poklesem na +5 % za
800 ns, přičemž vrchol překmitu je při nastavených 3 A asi 15 A (za 200 ns
5) a při 10 mA je vrchol asi 1 A.
(obě možnosti jsou min. řádově lepší než konkurence)

Zvlnění proudu vychází v ustáleném stavu cca 5-10 mikroA.

> vadí mi, že když nechtěně drbnu do toho hrubého, tak mám na výstupu místo
> 12V třeba 30V
> mít nějaký přepínač Adjust - Stop
> Možnost nastavit maximální možnou hodnotu mapětí.
> Klidně v takovém případě pípnout, že jsem už na dorazu.

Počítá se s několika možnostmi zamknutí. Od jednoduchého "proti drbnutí" až
po dost restriktivní "školní mód".

> Kapacitu na výstupu bych klidně ještě zmenšil, i 1uF je až až :)
> Co nejmenší kapacita na výstupu.
> Výstup blokovaný spíš menší kapacitou, fungující i do vyšších kmitočtů.

Profi zdroje Agillent, HP, Siglent, Rigol za ceny i hodně nad 10 kKč mívají
50-100 mikro na každý A max. proudu:-)
Ale dá se, i když to není sranda: 1u znamená, že při 4 A po náhlém přerušení
odběru vzroste napětí o 1 V už za 250 ns.
Závěr tedy je, že levnější verze bude mít 1 mikro, dražší asi 220.

> Fajn je zadní výstupní konektor(y)

Ty myslím zadavatel chtěl taky.

> tlacitko pro odpojeni vystupu
> odpínatelný výstup na tlačítko s indikací u toho tlačítka.
> Rovnou, ne jako u Mansona přes shift
> ve spřaženém režimu by se zapínaly současně

To je tak nějak samozřejmé a u digitálu už i zadarmo (analog když nemá
relátko, tak není vidět kolik je nastaveno, dokud není zapnuto). Ale počítá
se s tím, že dražší verze bude včetně relátka.

> možnost odpínání celého zdroje od zátěže jedním tlačítkem na panelu

To je dobrý nápad, pokusím se prosadit.

> hlavni vypinac vepredu, ne u snury vzadu

Tady budou dva. Zadavatel miluje hezká svítící tlačítka, takže vepředu bude
hezký svítící Power, který je ale jen do 30 V, takže po jeho vypnutí poběží
ještě zdroj pro napájení toho vypínacího obvodu. Vzadu bude tedy i klasický
vypínač, který odpojí L a N.

> možnost spojit větve sériově nebo paralelně

Samozřejmé. Jen je s tím jedno dilema:
1. Antiparalelní dioda na výstupu: Umožňuje ze 2 zdrojů udělat schodovou
charakteristiku, ale vyhoří, když se na výstup obráceně zapojí Li-pol. Mají
ji i jednokanálové zdroje skoro všech výrobců a já vůbec netuším k čemu:-)
2. Bez diody: Při sériovém spojení vyhraje nižší nastavený proud. Při
obráceném připojení baterie se nic nestane.

> presnejsi mereni proudu v miliamperech

Rozlišení měření bude 1 mA.

> Minimální odezvy napětí na prudké změny proudu. Tím myslím dynamické
> odezvy - ne po ustálení.

Zatím to vypadá cca tak, že při 20 V a poklesu proudu ze 3 A na 0 napětí
překmitne na 20,11 a pak se za cca 1,6 us vrátí na 20,00. Jsou tam ještě
zákmity asi 100 MHz, které začnou na 10 mV a za asi 300 ns zaniknou.
Naopak při zapnutí zátěže je pokles na 19,83 s návratem na 20 za asi 60 ns.
Následuje asi 5 tlumených kmitů cca 10 MHz, z nichž první má cca 20 mV.

Zákmitů se dá zbavit, ale překmit je pak několikanásobně větší.
Ve verzi s 220 miro na výstupu jsou pře/podkmity cca 100x menší a bez MHz
dokmitávání.

> nejaky algoritmus pro vybiti a nabiti baterky
> moznost programovania krivky zdroja (niekto to oznacuje ako Sequencer) to
> si uz spravim luxusnu nabijacku

Počítá se s možností naprogramovat sekvence s kroky, kdy se změní nastavení
a pak se čeká nějaký čas, nebo dokud není splněna nějaká podmínka. Pak se
přejde na krok další. Nabíječka Li-ion / NiCd / Pb bude mezi od výroby
předpřipravenými programy. Ale k vybíjení bude nutno připojit ještě umělou
zátěž.

> funkce pípadlo (to mě napadlo při čtení diskuse o multimetrech)

Bude možnost zapnout cca takovýto režim: na výstupu 0,2 V, omezení na 10 mA
a pípání při poklesu pod 0,05 V. Možnost nastavit jiná U a I pro tento
režim. Po vypnutí se zdroj vrátí k původně nastaveným hodnotám.

> zobrazeno jen U a I, ale i dodavany vykon a jako libustku citac v mAh

S tím se počítá. W, Ohm, čas, Ah, Wh, nějaké další návrhy?

> možnost snadné kalibrace :-)

To by mělo jít někde v menu.

> Tak mě napadá, LEDka by měla mít rozumnou svítivost.
> Hi-tech by byla nějaká regulace třeba i automatická podle okolního
> osvětlení ;)

Tady možná bude jen displej a žádné LEDky. Ale s nastavitelným jasem se
počítá.

> dialkove ovladanie na IR
> Připojení na wifi / bluetooth a ovládání pomocí smartphone ;)

Mělo by tam být USB, volitelně Eth/Wifi, u dražší verze Eth s LXI.

> Intuitivní ovládání.

Počítám s tím, že SW bude obsahovat i přiměřeně podrobnou nápovědu, která se
navíc u dvoukanálu bude zobrazovat na displeji sousedního kanálu.

> Možnost uložit několik předdefinovaných konfigurací

Ano, s tím se počítá. Možná budou mít i jména s diakritikou.

> odolne proti kafi rozlitemu po stole, v lepsim pripade i proti politi
> kafem shora

Myslím, že většina dá přednost méně častému pouštění větráku, než odolnosti
proti kafi shora:-)

> vystupni banany odsroubovatelne uplne
> barevne oznaceni na odsroubovanych bananech
> Moznost pripojit aj izolovane bananiky povazujem za velku vyhodu.

Proberu se zadavatelem. Původně měly být s černým spodkem a odšroubovatelným
barevným hořejškem.

Zadavatel by chtěl něco jako
http://cz.farnell.com/tenma/72-2630/power-supply-bench-0-30v-5v/dp/2478798

Jen tam bude větší U a I a kvůli velké oblibě nízké kapacity nebude externí
zpětná vazba.
Nebo byste radši 100 a více mikro a ext. vazbu?

Budou graf. displeje 240x320, pro každý kanál zvlášť.

Prosím o další kolo připomínek:-)

PH