Vstupní signál pro PA zesilovač

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Sobota Prosinec 17 21:47:43 CET 2016

Problém je, že to zkreslení není slyšet jako samostatně, ale kazí zvuk.

Pokud jste někdy zažili, že hudba je puštěná tak hlasitě, že vám pěkně cvičí
nejen s bránicí a vy se přesto můžete spolu bavit, aniž byste se k sobě
nakláněli, nebo zvyšovali hlas, jistě chápete, kam mířím.

Ostatní, co toto doma nemají, tak to prostě nemůžou pochopit, že hlasitý
zvuk neřve a je jenom hlasitý, že přitom slyšíte všecko okolo v podstatě
normálně.

A o tom to prostě je.

Žádný tvar koule, pusťte to na plný kule a povídejte si normálně tichým
hlasem dál jako před puštěním - rozumíte si, máte to OK. Nerozumíte si a
musíte po sobě křičet, nebo to vypnout - tak to tam máte něco blbý.

J.

----- Původní zpráva -----
Od: "Miroslav Mraz" <mrazik na volny.cz>

Možná někde dělám chybu, ale rychlost membrány reproduktoru mi vychází
maximálně v řádu jednotek m/s. Což je ve srovnání s rychlostí zvuku ve
vzduchu méně než 1% Dopplerovská modulace. Dovolím si pochybovat, že to
někdo dokáže rozpoznat pouhým sluchem. Když občas zaslechnu na veřejné
produkci "profesionálního" zpěváka, který je ve výškách klidně o půl
tónu níž a nikdo si toho nevšimne, zůstávám skeptický i k tomuto
argumentu pánů audiofilů, i když tato chyba by mohla být stejného řádu.
Zřejmě se tak rychle mění, že si to sluch nějak zprůměruje. Je to asi
něco jako vibráto a to dělají hudebníci úmyslně a je to spíš ozdoba
zvuku než jeho vada.
V každém případě je to zajímavý technický problém o kterém jsem dosud
nevěděl, takže děkuji za vysvětlení.
Mrazík