Re: LED svítidla

Sobota Prosinec 17 20:23:54 CET 2016

Mám ledkové osvětlení v celém baráku, jenže zatím tam nemám svítidla,
svítí mi "díry" ve stropě. Někam dávám rámečky pro halogenku a místo
žárovky matné sklo, někde plochá stropní svítidla. Ale šel jsem na to
jinak, dělal jsem si svoje LED moduly. Dělal jsem to při stavbě domu a
tak všude kdy mělo být svítidlo, dával jsem do stropů nad sádrokarton
velký pasivní chladič. Na něj jsem pak přišrouboval modul se 7 ledkama
Osram Oslon square. Příkon modulu je 20W a svítí o něco víc než 100W
žárovka (asi 1500 lm). Ten chladič by zvládnul i větší výkon, takže je
tam dost rezerva.

Správná otázka, čeho si máte všímat. Dneska už není situace tak tragická
jako před pár lety, ale stejně. Jednoznačně bych si hlídal udávaný CRI -
vlastně kvalitu spektra. První ledky, které jsem kupoval, měly CRI 85.
To je u spousty LED žárovek standard ještě dnes. Ale už jsou i lepší.
Rozsvítil jsem to v obyváku, kde je lustr s halogenkama a žena mi řekla,
že to snad nemyslím vážně. Teple bílá byla růžová :-( Ty ledky mají ve
spektru na modrozelené díru, nenavazuje spektrum luminoforu na tu modrou
co vyzařuje čip. Zkoušel jsem to kompenzovat zelenou ledkou. Výsledek
sice lepší, ale nic moc. Pak se objevily ledky s CRI 96. Když je
rozsvítím vedle halogenky, barva světla je prakticky stejná. Protože
jsem si kvůli tomu nechal udělat zásobu Al tišťáků, hodil jsem to i na
web. Nikomu to nevnucuju :-) ale když tam kouknete, najdete tam spoustu
snad užitečných informací.
http://www.vaelektronik.cz/led_spektra.html
Anděl