B nebo A

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Srpen 27 18:50:42 CEST 2016

Vida, měl jsem za to, že na to ještě má kdosi autorská práva a protože
chce vydělat, zpoplatní to. Takže to, že to visí volně na webu mě ani
nenapadlo. Po pravdě řečeno, dost mě to zklamalo, čekal jsem spíš obecný
popis, v této kapitole se to dost utápí v technických detailech. To je
daň za relativní matematickou jednoduchost. Na trochu vyšší úrovni,
která se zřejmě učí na matfyzu se vlastně celá fyzika odvozuje z
veličiny, zvané akce. Vyžaduje to znát alespoň trochu tenzorový počet a
diferenciální geometrii, ale je to naprosto přímočaré, lze se odpoutat
od technických detailů a pochopit souvislosti. Maxwellovy rovnice v
tomto přístupu přímo vypadnou z variace akce elektromagnetické
interakce, stejně tak jako vypadne Einsteinova rovnice gravitace z
variace akce gravitační interakce. Naprosto zde vymizí pojem síly (který
je ve fyzice vlastně definován tautologií), není potřeba. Na to tam
Feynman také naráží.
Jeho celkový přístup k problematice je čistě americký, tedy pragmatický.
Redukuje tedy fyziku na vytvoření modelu, pomocí něhož můžeme něco
spočítat a výsledek srovnat se skutečně naměřenou hodnotou na reálném
systému. O nic víc by se fyzika neměla starat. Máme tedy cívku,
Maxwellovy rovnice, Newtonův pohybový zákon, částice jejichž povahu
známe a sledujeme, jak cívka na tyto částice působí. Pokud se shoduje
výpočet a experiment, je model správný, pokud ne snažíme se přizpůsobit
model - třeba použitím relativistických pohybových zákonů místo
Newtonova zákona. To, jestli je tam nějaké "skutečné" pole A nebo B není
v dané situaci moc důležité.
Náš evropský přístup, který je dědictvím Einsteina, Bohra a jiných se
snaží jít ještě dál za možnosti modelu tím, že klade otázky typu co se
děje ve skutečnosti. Což už fakticky není otázka pro fyziku, ale spíš
pro filozofii. Tento přístup je nepoužitelný už pro obyčejnou kvantovku.

Mrazík