B nebo A

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Srpen 26 19:22:58 CEST 2016

Ve Feynmanových přednáškách je kapitola přesně tohoto jména (díl II
třídílného vydání, kapitola 15.4, str. 267). Pojednává o tom, zda a kdy je
výhodnější použít magnetickou indukci B, nebo vektorový potenciál A a také,
zda vlastně jedna, nebo obě tyto veličiny reálně popisují magnetické pole.

Zmiňuje se tam o možnosti, že může být zároveň A!=0 a B=0, např. mimo
solenoid.
(solenoid = štíhlá jednovrsvá válcová cívka)

A v další kapitole (15.5: Vektorový potenciál a kvantová mechanika) se
zmiňuje o experimentu, kde se nenulové A vně štíhlého magnetu použitého
místo solenoidu měřitelně projevuje na chování elektronů. Z toho pak plyne,
že pouze A je na rozdíl od B reálné pole.

Jenže mě to přijde divné: Podle Biot-Savartova zákona neexistuje důvod, proč
by B vně solenoidu mělo být nulové. Bude jen o dost slabší, než uvnitř.
Přijde mi tedy, že porovnává B zjednodušeně odhadnuté na 0 se skutečně
spočítaným A, což by byla blbost.

Něco důležitého mi uniklo, nebo i na Feynmana platí přísloví o mistru
tesaři?

PH