RE: Vodoměr

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Úterý Srpen 9 17:35:49 CEST 2016

Mam (zjednodušeně) vodoměr Kaden, dvě teplotní čidla ds18b20, pic 18f2620,
XC8 PRO (koupený). Vodoměr jsem rozebral, tvoří ho dvě části spojené s
magnetickou spojkou. Do suché části, hned vedle druhé poloviny magnetické
spojky jsem umístil jazýčkové relé (v současné době je tam už hal.sonda,
protože na jeden litr to má moc impulzu, tudíž nevěřím v dlouhou životnost
jazýčkového relé). Nejprve potřebuji změřit průtok kapaliny a pak z rozdílů
teplot vypočítat množství předaného tepla. Přesnost? Aby to co se odečetlo
na vodoměru, aby sedělo s tím, co se spočítalo v proc.  Ten průtokoměr s
indikací úniku vody (samozřejmě, záleží na definování, co je únik a co ne),
to je jen vedlejší, rychlý produkt pro souseda.

A teď původní otázka?
"Potřebuji do jednočipu nacpat přepočet průtoku, mám vodoměr, z kterého leze
60.75 impulzu na 1l průtoku. Nenapadá vás nějaká zkratka (optimalizace), jak
to přepočítat?

Měřím dobu, dvou po sobě náběžných hran, ale pak jsem nějak v koncích. Mám
volno cca 0,5 paměti, a žádné složité výpočty se mi tam nevejdou."

Ptal jsem se, jestli někoho nenapadá nějaká zkratka či optimalizace.
Zkratka, ne hrubá matematika. V dalších příspěvcích se probíralo cca. dva,
jak přepočítat impulzy na litry.

Byly odpovědi ve stylu
Ale pokud umí word, tedy 0 až 65535, pak třeba tak, že za každý impuls
připočtete do nějaké proměnné round(65536/60.75), t.j. 1079. Jakmile nastane
přetečení, přičtete 1 do počitadla litrů. Jednodušeji to snad už nejde.

Jde to tak. Ale já se ptal na zkratky či optimalizace. "Optzimalizaci" na
výpočet litru jsem poslal. Stačí si uvědomit, že každý čtvrtý litr je celé
číslo počet impulzů z vodoměru, které se vejde do charu a korigovat.... Ale
to už jsem sem do konve poslal i s popisem.

char VodomerImpulz;
char VodomerImpulz243;
int Litru;
// přišel impulz z vodoměru
if (++VodomerImpulz == 60){
    Litru++;
    VodomerImpulz = 0;
}
if (++VodomerImpulz243 == 243) {
    VodomerImpulz = 0;
    VodomerImpulz243 = 0;
}
S wordem dobrý, tohle lepší.

Tak nějak jsem doufal v to, že někoho napadne zjednodušení i pro výpočet
průtoku. Pak tady padla poznámka od pana Zdeňka, že jsem napsal zásadní
informaci , že mám volno 0,5k paměti. Pokud nepracuji přímo v asm, ale v
nějakém vyšším jazyce, tak mi přijde, že je to dost málo. Čili, když píši,
že mám pouze 0,5k, tak to znamená, že jí mám málo. Takže mám Free: 576 jak
to píše překladač. A zatím jsem dělení long int a vyšších nepoužíval, čili
překladač si zatím nezavedl podprogramy (knihovny) pro dělení či násobení
těchto čísel. A ty se do zbylé paměti nevejdou.

Tímto děkuji Jančurovy, který mi soukromě zaslal stručný popis jak na to.
Jak píše, inspirace z amára 7/2016. Bohužel amáro už neodebírám, takže jsem
to zatím nečetl, ale podle jeho popisu, jsem zjistil, že tak nějak podobně
jsem to nakonec napsal.

Takže mě osobně připadá, ale je to můj názor, nikomu ho nevnucuji, že o jaký
procesor, či co je to za aplikaci či jaká přesnost ( i když tady by se dalo
diskutovat), je nad rámec dotazu. Šlo mi pouze o nápad, třeba jako je to
načítání litrů. Jednoduché, rychlé, krátké, přesné na každém čtvrtém litru.
Ještě jsem ho zpřesnil korekcí na třetím litru.

Fakt mi nejde o přestřelku.
Mira