Citanie o xDSL

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Srpen 1 17:57:21 CEST 2016

V suvislosti s tym zhorenym routrom vyvstalo viacero otazok. Podobne ako k
tomu WiFi by som si rad ujasnil niektore z nich na serioznej urovni.

Existuje *slusna* literatura k xDSL?

Motivacia: ten zhoreny router je
https://www.telekom.sk/wiki/zariadenia/adb-vv3212 . Tento som dostal pri
prilezitosti upisania sa diab^H^H^H^Hoperatorovi, pricom mi bol slubeny
upgrade z existujucej pevnej linky + (A?)DSL na "pevnu linku" a VDSL
(netusim co to je, ale bolo mi povedane "budete mat rychlejsi internet" -
"ale ja ho nechcem, ja som spokojny s doterajsim" - "ale tam vam neviem
dat zlavu, a takto budete mat zlavu, rychlejsi internet, viac volnych
minut telefonovania a novy router zadarmo" - kto by odolal?). Dovtedajsi
router mi obratom prestal fungovat a rovnako aj pevna linka (ktora bola
dovtedy strcena v "splitteri"), bolo treba nainstalovat novy router a
telefon pichnut rovno do toho routra ("FXS port").

Kedze po burke provider zrejme nema dost volnych modemov na opravy/vymeny
atd., nieto este predat aby som mal rezervu (a je otazne, ci ako rezervu
chcem mat nieco co malo zivotnost 3 dni), vyvstava otazka, cim ho
nahradit. Tipek mi ponukol zapozicku
https://www.telekom.sk/wiki/zariadenia/adb-va2111 . Poukazal som na to, ze
tam nie je napisane "VDSL" len "ADSL" (na krabici je naozaj len ADSL, nie
su tam ziadne 2 a + a podobne - ale aj kebyze su, tak na to poukazem) na
co povedal ze "aha, to vam asi nepojde".

Je zrejme, ze ti ludia za prepazkou nie su nejako zasadne technicky
fundovani, a zo skusenosti sa obavam, ze ani niekto kto pride "od
technikov" mi nebude vediet odpovedat na pre mna zasadne otazky: cim ten
modem nahradit, najma ked to chcem kupit nie od nich (t.j. nieco
"znackove" a najma ine). Pre mna je zasadne, aby tam fungovala aj ta
"pevna linka".

A samozrejme chcem mat prehlad.

(A ak by sa nasla *slusna* literatura kombinujuca to xDSL aj WiFi
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2009-August/359499.html , tak by som
bol este radsej :-) )

wek