jak technika pokrocila

Čtvrtek Duben 14 14:16:54 CEST 2016

Když jsem si dělal ledkové osvětlení do baráku (modul má 20W a svůj
měnič), nešlo mi až tak o těch pár % energie. Bál jsem se že měnič
umístěný ve stropě na sádrokartonu, nad ním je jen vata, nebude mít
velké možnosti chlazení. Nakonec js měnič úplně studený. Problémy s
kterými jsem se potýkal:
- obvody určené pro napájení LED mají účinnost o dost menší. Výstupní
MOSFET má na můj vkus příliš velký odpor, proti němu dioda s úbytkem 0,5V.
- dost vysoký kmitočet, který sice umožní použití menší tlumivky, ale
zase jdou ztráty nahoru.
- všechny obvody co jsem našel, řeší stmívání konstatním proudem a PWM
řízením. Takže ledka i při menším výkonu pracuje při proudu, kde už je
podstatně menší účinnost. To PWM řízení má jednu výhodu, i při malém
proudu zůstene zachována barevná teplota světla. U ledek Osram Oslon
square píšou, že pod 200 mA by se proto neměly používat.

Takže jsem si udělal měnič podle sebe. Se synchronním usměrňovačem, kde
aby mi nevadil dead time, musel jsem jít s kmitočtem pod 100 KHz. Aby mi
to v baráku nerušilo DCF, dělal jsem to nakonec na 60 KHz. Tlumivka má
při tom ještě rozumné rozměry, účinnost 97%. Abych ušetřil energii na
napájení měniče, beru to z odbočky mezi ledkama. Je to drát navíc, je to
proti komerčním výrobkům složité (ostatně už jsdnou jsem sem schema dal
a byl jsem za složitost sepsut), ale já jsem s výsledkem spokojený :-)
Na komerční výrobu to fakt není, každý kouká především za kolik něco
sežene od Číňana :-(
Anděl