Zabezpeceni auta

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Sobota Duben 2 00:46:59 CEST 2016

Proti vykradnutiu nezmozete nic. Rozbit okno, vziat si, co chcu a utiect
je otazka sekund. Ak na danom mieste nie su kamery, zlodej sa nema coho
bat, vycka na cas, ked na okoli nie su potencialni svedkovia. Ziadne
upozornenia na oknach nepomozu. Ak aj niekto zo vzdialenejsieho okolia
zareaguje na hulakajuci alarm, nezapamata si tvar tak, aby bol schopny
zlodeja usvedcit. Skusenost z mojho okolia, vytipovane auta so
zahranicnymi znackami a alarmom pred nakupnym centorm...

Umiestnenie vlastnych kamier a nafotenie zlodeja znie rozumne, kym sa o
tom nepobavite s niekym znalym prava. Moj pripad: v garazi isteho
nakupneho centra mi ukradli plastovu ochrannu listu z dveri. Bol som sa
ochrankarov pytat na kamery. Ano nejake maju, aj ked dane parkovacie
miesto priamo nezaberali. Ale - zaznam moze obsahovat citlive udaje,
mozu ho poskytnut iba policii, co si vyzaduje, aby som ja podal
oznamenie atd... Pri zostatkovej cene listy max 0.01 (nova stala 14
eur), to za tu ostaru nestoji. A v tom centre maju tie kamery legalne s
patricnym oznamenim, ze priestor je monitorovany. Ako by pri sucasnom
prave obstali vase tajne kamery?
Proti vykradnutiu naozaj pomoze iba prevencia. Nic nenechavat viditelne.
A kufor, ak v nom mate veci, alebo ich don ukladate, otvarat len na
bezpecnych miestach. Najlepsie, ked s autom z miesta odchadzate, t.j.
mysliet dopredu, co ulozit do kufra, ked viem, ze budem niekde parkovat.

Jedine, co ma zmysel riesit, je ochrana proti ukradnutiu celeho auta.
System GPS+GSM atd je fajn, ale zlodeji, ktori sa neboja zamerania, maju
rusicky z ciny. Ti ostatni auto odvezu niekam 5-10km na vacsie verejne
parkovisko relativne bez rizika dolapenia v takto kratkom case a tam ho
nechaju par dni stat. Ak si ho majitel nenajde a neodvezie, maju istotu,
ze je "ciste" a beru ho prec. Tuto skusenost mam zo svojho okolia. Ked
znamemu ukradli auto, znaly tejto finty presiel cele mesto, sidliska,
nakupne centra atd a naozaj si auto nasiel. Odstavene, neposkodene.

Proti ukradnutiu vcelku pomoze z*d*r lock.
Pre dnes 99% aut s diagnostikou je rozumne odpojit diagnosticky
konektor, cez ktory sa da parovat imobilizer. Ucinne je mat aj
domontovany nezavisly alarm, kde su pri montazi prestrihnute 2-3 vodice,
nevyhnutne pre nastartovanie, prepojene cez rele/MOSFETy v alarme
(komercne dostupne riesenie). Alebo skryty vypinac, odpajajuci
zapalovanie (domaca vyroba).

A vsetko je to naprd, ked vam niekto chce auto uniest nalozenim na svoju
zlodejsku "odtahovku".

miro