Re: OT: Tísňové linky (bylo: Re: OT: Co se mů e stát v USA...)

Snehulak snehulak na gmail.com
Úterý Září 29 10:03:23 CEST 2015

Dobrý den,

po x leté odmlce co jsem byl mimo konferenci jsem jenom chtel napsat k
tomu IBC v ostrave, ze tam jsou vcelku zajimava technicka "enterprise"
reseni :-) nasypalo se tam snad 800 milionu. Dokonce i nejaci
ucastnici teto konference tam maji svou stopu, napriklad pan Poucha a
jeho firma atd...

Co se tyka volani na vlastni linky urcite je lepsi volat primo
155,156. U hasicu(150) to pada na lidi co maji 112. Pokud volate 112
vytezi vas ten hasic, ale potom stejne jeste operatorka zzs a kdyz jde
o zivot je to nepatrne delsi nez primo volat na 155tku.

Vyhoda 112 je , ze by tam umeli zvladnou nejaky cizi jazyk takze pro
zahranicni volajici je to plus.

Naplni prace operatoru k tomu se nebudu vyjadrovat co se tyka
zachranky musite si uvedomit, ze krom primarnich vyjezdu (zivot
ohrozujici stavy) maji ve vsedni den spoustu sekundarnich prevozu z
nemocnic do nemocnic atd.. kde je potreba aby byl pritomen lekar anebo
nejake specialni pristrojove vybaveni, ktere neni v prevozovych
sanitkach.A techto je strasne moc ve vsedni den, takze holky maji
celkem dost delat.

Jinak u zachranky je jich tam cca 8-10 na cely kraj , s tim ze pulka
sbira ty tisnove linky , zadavaji to podle nalehavosti do informacniho
systemu a ty zbyle 4 ridi vyjizdejici sanitky apod. Vetsinou ma ta
dispecerka ktera vysila 1-2 okresy. V celem kraji je cca 60 sanitek o
kterych musite mit prehled kde jsou, v jakem stadiu vyjezdu... Tim se
dostavame k technickemu reseni , ktere jim k tomu pomaha at jsou to
GPSky v autech , mistopis, GIS, statusy.

Datove vety mezi slozkami samozrejme funguji , dalsi vyhoda/nevyhoda
je ze jsou vsechny slozky v jednom sale takze muzou pruzne spolem
spolupracovat.

Co se tyka SW tak je to trosku komplikovanejsi, protoze historicky
kazda slozka ma sveho dodavatele SW (policie navic je tak trosku mimo
kvuli utajeni a podobne) a na IBC je takzvana vrstva spolecnych
sluzeb, ktera tyto jednotlive SW dava nejakym zpusobem dohromady.
Spousta veci uz bezi jen virtualizovane na VMWARE, neni problem pri
vypadku neceho duleziteho okamzite pustit nahradni virtualizovane
prostredi s poslednim snapshotem - no vsak to znate. Hlavni databaze
je oracle na linuxu , jinak pracovni stanice a vetsina toho je na
windows technologiich, koncove dispecerske pracoviste jsou .NET :)

Jestli to nekoho zajima muzu se rozepsat , dokonce by asi nebyl velky
problem se tam nekdy dostat a mrknout jak je to udelane. Je to takove
vetsi datacentrum :D Je to zalozeno na IP telefonii , vse je zdvojene
aby nemohl nastat zadny vypadek a podobone. Ta budova i po odpojeni
externi elektriny, vody, topeni by mela byt par dnu bezproblemu
funkcni.

s pozdravem

Snehulak

Dne 25.9.2015 v 13:36 Marek Sembol napsal(a):
>* Poznatek z dnesniho rana, na dalnici mezi FM a Ostravou horel nejaky
*>* autojerab, tak jsem zavolal 150. Chlapek se mi predstavil jako
*>* "mestska policie ostrava" Kdyz jsem se podivil, ze jsem chtel mluvit
*>* se soptikama, tak mi rek, ze maji obsazeno, tak mne to hodilo k nemu.
*>* Urceni polohy a co hori si ode mne vzal, pry to hasicum vyridi.
*>* Marek
*>>* 2015-09-23 9:25 GMT+02:00 Jiří Majzlík Němeček <jirry na
centrum.cz <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>>:
*>>* Dovolím si reagovat.
*>>>>* Číslo 150 je směrováno stejně na 112, takže skončí u toho
samého operátora,
*>>* jen v aplikaci se mu objeví, že nevoláte 112, ale 150. Na většině
krajů tito
*>>* operátoři sedí přímo na operačním středisku hasičů a mají stejnou
*>>* kvalifikaci, jako operační technici hasičů, protože se mezi sebou střídají.
*>>>>* "112" byla zřízena z mnoha důvodů a je to mnohem komplexnější systém, než
*>>* veřejnost tuší. Například lze daleko lépe zvládat živelné pohromy, kdy na
*>>* 112 volají stovky lidí z určitého území a vytěžují je operátoři i
z okolních
*>>* krajů. To na ostatních tísňovkách samozřejmě možné není. Stejně
tak je možné
*>>* řešit hovory v cizích jazycích. Pokud se tedy dovoláte do cizího kraje,
*>>* znamená to nejspíš, že už jsou všichni operátoři obsazeni (a na klasickou
*>>* tísňovku byste se nedovolali vůbec).
*>>>>* Pokud si někdo myslí, že telefonní operátoři přes den nemají co
dělat, ať se
*>>* někdy zajde podívat. Hovory přicházejí s periodou řádově jednotek
až desítek
*>>* sekund, přičemž naprostá většina jsou "žertíky" volané právě z telefonů bez
*>>* SIM. Člověk, který 12 hodin denně tyhle žertíky zvládá, musí zároveň
*>>* okamžitě poznat, když se jedná o skutečný tísňový hovor a kvalifikovaně ho
*>>* vytěžit. Také proto byl příjem tísňovek oddělen od samotného vysílání a
*>>* řízení jednotek, protože to vyžaduje koncentraci na úplně jiné úkoly. Je to
*>>* ale na dlouhé povídání...
*>>>>* Zpět k technice - do konce roku má být zprovozněno předávání
"datových vět"
*>>* i na záchranky (na policii už funguje), takže kamkoli se dovoláte
a operátor
*>>* od vás získá informace (jméno, popis události, číslo volajícího, lokalizaci
*>>* a podobně), tohle všechno v případě potřeby předá i té
spolupracující složce
*>>* a oni už vytěžovat nemusí. Většinou to stačí, někdy ale přepojí i toho
*>>* volajícího, aby sám upřesnil o co se jedná.
*>>>>* Takže ano, pokud potřebujete jednoznačně jen policii či
záchranku, je lepší
*>>* volat přímo 158, resp. 155. Je úplně jedno, jestli voláte 150 nebo 112,
*>>* takže si dovolím použít Vaši mnemotechnickou pomůcku - když hoří barák,
*>>* zavolejte 112. Oni povolají hasiče, záchranku pro popálené a policisty aby
*>>* zjistili, kdo to zapálil. Bez SIM prosím nevolejte, jenom tím ztížíte
*>>* operátorovi práci a když budete volat častěji, dá vám telefon zablokovat
*>>* podle IMEI.