detekce vody v trubce

Pondělí Září 14 11:34:59 CEST 2015

Plnil jsem podlahové topení a potřeboval jsem zjistit, jestli je ve
všech trubkách voda. Pro rejpaly - používám trubky PPR bez Al fólie.
První pokus byl oscilátor cca 500 KHz, vinutí na jedné polovině
hrníčkového jádra o průměru 25 mm. Byl jsem přesvědčený, že voda
oscilátor zatlumí. Měřil jsem napětí na bázi tranzistoru, je to
citlivější než změny napájecího proudu. Přiblížení železa to
zaregistrovalo na 5 cm (zatlumení), přiblížení feritu také (odtlumení).
Na vodu to nereagovalo vůbec :-( Nakonec jsem dal na kolíček na prádlo
dva kousky plechu, nacvak na trubku a měřil kapacitu. Rozdíl s vodou/bez
vody byl 2 pF. Jak jsem to obcházel, žena mi moc nevěřila a občas mi
podstrčila kus referenční trubky bez vody. Indikace zcela jednoznačná.

Takže teď už jsou trubky zalité v anhydritu. Napadlo mě - kdysi se tady
probírala indikace vody (vodíku ve vodě?) magnetickou rezonancí. Údajně
to bylo jednoduché - jestli si to dobře pamatuju, nějaký kmitočet se tam
vyslal a nějaký jiný se detekoval. Jak je ta metoda citlivá? Našlo by to
trubku s vodou zalitou 4 cm pod povrchem? Nevadila by tomu voda vázaná v
krystalické struktuře té sádry?

Anděl