RE: Nová pájecí stanice ?

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Pondělí Září 7 18:43:10 CEST 2015

Martine,
jak už jsem psal - mohu srovnávat ERS50, nějaké Ayoue, Solomon a Ersa. A
jednoznačně mohu říct, že ta Ersa díky většímu výkonu a instantnímu ohřevu
byla podstatně lepší. Hroty jsem k ním měl 4 - jemnou špičku - spíš jako
jehla, malý šroubovák, placaté kopyto a minivlnu. S kopytem a bezolovnatým
cínem kolegové ve výrobě v pohodě pájeli věci u antén a šlo jim to lépe než
s trafopájkou. Trafopájka byla nezastupitelná pouze v místě, kde pájený spoj
byl utopený uvnitř jeklu. Pájení krabiček z pocínovaného plechu a podobných
věcí jsem úplně samo. Velmi málo kdy, hlavně při opravách něčeho s velkým
kusem materiálu (měď tlustá cca 1cm a na ní připájený slabý plošňák), jsem
si pájku při rozborce přižhavil na 450°C. Se Solomonem jsem si to položil a
předehřál na elektrickém vařiči, protože jinak ani ťuk.
Ersa není jediná, ale před lety, když jsem něco lepšího do práce hledal, tak
vyšla s nejlepším poměrem cena/výkon a to jak vlastní pájka, tak hroty. I
když s hrotama bych to už dnes tak nehrotil - žádná za několik let neodešel,
jeden bylo pouze potřeba jednou klukům do výroby pořádně očistit a
pocínovat.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of OK1UGA
Sent: Saturday, September 05, 2015 5:08 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Nová pájecí stanice ?

On ten ďábel bude v detailech :-). Třeba já pracuji (občas)  se součástkami
GasFet a podobnými velmi citlivými věcmi. Pájel jsem je s
ERS50 se zatajeným dechem a máte pravdu v tom, že jsem nikdy žádnou
nezničil. U běžných součástek bych si s tím moc hlavu nedělal. Jediné co se
mi kdy podařilo pájením zničit byly dvoubázové FETy když jsem je pájel
trafopájkou. Ale to už je hooodně dávno :-).

Pokud se tu diskutéři na něčem shodli, tak na tom, že z "davu" vysoko
vyčnívají velmi drahé páječky firem Metcal a ERSA. O Metcal není potřeba
diskutovat ale u ERSA prostě nějaké know-how být musí. Jinak by tak
nevyčnívala a neshodlo by se na tom tolik lidí.

Nakonec mě zaujal ten odkaz na I-con Pico. Ta je za cenu kterou jsem ochoten
dát a docela se mi líbí. Výkonná je dost a mohla by splňovat i překračovat
všechny mé požadavky. Máte ji někdo ? a můžete k ní něco říci ?
Čeho se trochu bojím je to jak jsou ty hroty mrňavé. Často pájím různé
krabičky a komponenty z cínovaného i měděného plechu, pájím tlusté vodiče a
pod. U ERS50 jsem na to používal hrot "kopyto" který naakumulované teplo
předával ve velké ploše. Je mi jasné že u ERSA teplo naakumulované v hrotu
nahrazuje okamžitý přísun energie. Ale obávám se že tou malou stykovou
plochou toho asi moc neohřeju. Jak velké věci s těmi ERSAmi pájíte ? V
nejhorším si můžu nechat tu ERSku s hrotem Kopyto na humpolácké věci. Ale
radši bych měl jednu pájku na všechno.

     Martin.