ako vyriesit "ostrovny meraci system" do vonkajsieho prostredia

Čtvrtek Říjen 29 23:31:38 CET 2015

Snad doplňující otázka. Nemůžete aspoň o řád snížit spotřebu těch
přístrojů? Těch 40W mi připadá strašně moc. Není tam třeba zbytečně
velký počítač typu PC místo kterého by stačil nějaký MCU?

Ohledně baterky - myslím, že jediná rozumná baterka pro tohle je
LiFePO4. Nevím jestli jen baterky A123
http://www.tme.eu/cz/details/accu-anr26650m1b/akumulatory/a123-systems/anr26650m1b/

nebo obecně všechny mají v datasheetu přípustný rozsah teplot -30 až +55
st.C a to i pro nabíjení. Baterky Li-on snášejí omezeně záporné teploty,
ale jen při nějakém (snad polonabitém) stavu a nedělá jim to dobře.
Nedají se při tom nabíjet. Takže jak zařízení jednou "zemře" na
nedostatek energie, bude se těžko vzpamatovávat. Stejný problém se
párkrát řešil u masrovských vozítek. Pokud dovedete zajistit, aby
teplota uvnitř nikdy neklesla pod nulu, pak tohle omezení padá. Ale
bacha na podzimní (zimní) inverze, kdy je klidně i 2 měsíce zataženo.
Možná by to chtělo nouzový režim, že něco povypínáte, nebo se nebude
měřit tak často.
Pokud chcete opravdu tak velkou kapacitu baterky a minimální napětí 12V,
dal bych tam 11 článků NiCd řady KPL
http://www.saft-ferak.cz/cz/ada-kphkpmkpl
a klidně i mimo ten prostor, který se má vlastníma ztrátama zahřívat.
LiFePO4 a Li-on má sice menší samovybíjení, ale o to tady při trvalém
provozu až tak nejde. Samovybíjení NiCd strmě narůstá s napětím, dokáže
udržet cca stejné napětí na článkách a proto se neřeší balancování.
Nabíjení při záporných teplotách má sníženou účinnost, ale baterky v
bednách pod vagónama taky nějak fungují. Pokud chcete baterku dát do
vyhřívaného prostoru, asi bych se zajímal, jestli centrální dolívání (to
tady nepotřebujete) nelze použít i jako odvětrání článků do venkovního
prostoru. Myslím že ano. Pokud se bavíme o NiCd, předem upozorňuji,
zapomeňte na hermetické články. Z principu fungují jinak na konci
nabíjení a proto se nedají dobíjet konstantním napětím.
http://piknymburk.cz/baterie.html
Olověnou baterku taky nebrat, pokud to chcete provozovat v létě. Vysoké
teploty jí silně zkracují životnost. NiCd má tu závislost mnohem menší.

Ohledně solárního panelu - obecně se udává, že průměrný výkon za rok je
cca 15% max. výkonu. Jenže to nic neříká jak se to bude chovat, když
bude měsíc zataženo. Možná bych nevolil křemík, ale napařovaný
(tenkovrstvý) panel.
http://www.1alphasolar.cz/kategorie-81-fotovoltaicke-panely--cis---tenkovrstve
Má sice poloviční výkon než křemík (taky poloviční cenu), ale je citlivý
na viditelnou složku světla a neklesá mu tolik výkon při zatažené
obloze. Takže nepotřebujete tak velkou baterku, panel vám něco dá
vždycky. Případně (jako extrém) můžete plochu panelu nadimenzovat na
zataženo a baterku jen aby to přežilo noc. Nepříjemné je, že tyto panely
mají obvykle okolo 70V. Mám tenhle panel 100W na baráku, u toho
analogový MPPT měnč popsaný v PE 5/2014 a baterku NiCd 12V 360 Ah. Teda
ten analogový MPPT nebyl nejlepší nápad, ale nakonec funguje celkem
dobře. Měnič zároveň omezuje max. dobíjecí napětí, aby se omezil úbytek
vody v baterce. Ještě v tom baráku nebydlím, ale dost pravidelně tam
chodím dělat, při tom svítím výkonem cca 50-150W a pokud je vzduch na
půdě teplejší než dole, běží tam 10W větrák. Ještě se mi baterku
nepovedlo vybít. Pokud chcete, budu trochu sledovat, kolik panel dává
při různém počasí (mám i luxmetr).

Anděl