OT: oprava HDD

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Říjen 13 18:55:54 CEST 2015

Zdravím,
  potvrzuji. Sériový port přes převodník (ze starého kabelu k mobilu) jsem
používal a s diskem si povídal. Je tam "shell", který bere příkazy a s tím
diskem něco dělá. Tehdy šlo o chybně přepsanou položku v SMART tabulce, která
způsobila crash firmware disku. Pokud se ihned po zapnutí pomocí sériového
portu zamezilo roztočení motoru a tedy načtení SMART tabulky z plotny, bylo
možno jiným příkazem SMART tabulku inicializovat, pak disk roztočit a nechat
zapsat. Tím byla závada opravena a zároveň disk vypadal "jako nový",
vynulovaly se všechny SMART záznamy, jako počet motohodin, vadné sektory
atd. Přitom to nijak neublížilo uživatelským datům na tom disku, takže bylo
možno jej začít zase používat. Též se tímto "shellem" dal spustit onen
LL formát, ale psali tam, že většinou nebude fungovat, neboť je potřeba,
aby byl přitom připojen disk k nějakému servisnímu přípravku, což zřejmě
u běžného uživatele nebude.
  To mimochodem spíše ale podporuje teorii, že alespoň u těchto disků je
firmware stále na flash na desce a na plotnách jsou jen ty služební
tabulky a data.
  Pavel