OT: oprava HDD

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Říjen 13 18:35:23 CEST 2015

Zdravím,
  Zdraví Pavel

> To já zase četl článek, že v té Flash na desce je pouze jakýsi základní bootloader a vlastní firmware je na jedné z ploten. Pokud se podívám na nejnovější disky, tak tam ani Flash není. Čili už to bude asi integrované v procesoru. Ale jestli to je pravda?

  ano, to navazuje na to, co jsem psal já, že jsou na plotně nějaké vnitřní
informace, které disk potřebuje ke běhu. Dříve to zřejmě bývala jen
konfigurace, dnes je to asi už i celý firmware nebo jeho podstatná část.

> Když se ale člověk zamyslí, že když odejde cokoli, co znemožňuje načíst obsah stopy z plotny, tak vlastně disk ani neožije v nějakém módu, který alespoň S.M.A.R.T.u řekne co je s diskem, tak asi fakt ten firmware bude na plotně.

Ano, to určiě...

  JInak vymražení zpravidla pomáhá v případech, kdy se jedná o částečné
poškození záznamu na té služební plotně. Vymražením se sníží šum čtecího
obvodu a je možné, že se přečtou data, která by se za normální teploty již
díky šumu nepřečetla. Poté, použijete-li tu WD utilitu, je možné, že disk si
ty služební záznamy obnoví a tím se tedy zcela opraví.
  Nikdy se mi nepodařilo vymražením rozjet disk s crashlou hlavou, myslím,
že to v takovém případě opravdu nemůže pomoci, ledaže by byla crashlá jen
tak málo, že přeci jen trošku čte a zase pomůže to snížení šumu. Jenže to
se pak dá použít jen na vyčtení těch nejdůležitějších dat, LL format to
samozřejmě též neopraví...

Zdraví Pavel