Re: 3D tisk robotického pavouka

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Říjen 9 17:40:19 CEST 2015

Mám od p. Zahradníka.

S tím vyhříváním desky mám ale pořád problémy. Výkonově ovšem stačí. Protože tisk dost smrdí, tisknu při otevřeném okně, takže okolní teplota je 16-18 °C. Reálná teplota povrchu skla je o 10-20 % nižší, než nastavená a navíc se na různých místech liší o 5-10 °. U PLA to moc nevadí, prostě jsem si udělal profil “PLA zima” s teplotami 65 a 72 °C. Podobně jsem to vyřešil i u ABS. Zajímavé je, že když se při ručním ovládání nastaví víc než 120, tak se výsledek neliší od 120, ale když ve sliceru nastavím 135, teplota desky stoupne. Ovšem aby na povrchu bylo všude 120+, musel bych nastavit ještě víc, ale nevím, zda by to vyhřívací desce nevadilo. Už takhle se mi zdá, že je po vytisknutí 10 stojánků na zkumavky poněkud prohnutá. Chtělo by to pod střed dát kostku nějaké pružné, tepelně izolační a tepelně odolné hmoty, ale zatím jsem nepřišel na to, jaké. Chtělo by to něco jako molitan, nebo EPP, ale pro vyšší teploty.

Na ty kalené tyče asi taky časem dojde. Zároveň ale nechám udělat spodní desku skleněnou, ta Al je dost ohebná, pruží víc než tyče po kterých jezdí. Zajímavá otázka je, zda by taky nemohla být za příplatek lepší, třeba z většího plechu s ohnutou “ohrádkou” po obvodu. Pro začátek zkusím skleněnou. Výhoda je, že prostě tu původní a odnesu do sklenářství ať mi ji udělají ze skla:-)

Co se vyloženě nepovedlo, je štelovátko osy Z. Je měkké a teplotně závislé. Udělal jsem si mnohem jednodušší, které neobsahuje žádný “pokus o pružinu”. Zatím sice taky není dokonalé, mj. proto, že je přidělané k motorku, který se ale při otáčení poněkud naklání, takže “štelovací funkce” není monotónní, ale stejně je to mnohem lepší.

Jinak je super, můžu doporučit.

PH

----------------
From: František Burian

  Před nedávnem tu prošla poptávka na tisk 3D pavouka ( http://www.thingiverse.com/thing:1009659 ). Abyste měli nějakou referenci o cenách čase a výstupu, provedl jsem benchmark na Rebelovi 2 od Zahradníka a na Rebelovi 2 od JRC  tak referuji:

Díly na prvního robota jsou vytištěny. Použil jsem čiré transparentní PLA Pro3D na Zahradníkově tiskárně, a černé PLA Pro3D na tiskárně od JRC. (http://www.nc.cz/pro3d-tiskova-struna-pla-1-75mm-1kg-cerna-pla-filament-black-_d267383.html, čirý transparent už nemají v nabídce)

Díly jsem sestavil do 7 dávek kdy každá zabere cca 5m filamentu a tiskne se cca 2 hodiny. Cena celku vychází na cca 130kč/robot se započítáním případných zmetků a korekce na infill (tato verze má slabý infill, jen pro kontrolu rozměrů).

Tiskl jsem s nastavením Slic3r max 40mm/s, všechno auto (novinka v Repetieru), teplota HB 60 stupňů, teplota hlavy 195 stupňů / první vrstva 210 stupňů. Tisk na bílou papírovou samolepu. Pouze sklo od Zahradníka jsem si nechal ve sklenářství vyrobit tenší a větší abych je mohl měnit a tiskárna nestála.

Výsledky vidíte na

https://picasaweb.google.com/100615896597879635816/3DTisk?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMrpxvmYvpOqQg&feat=directlink

některé díly mají již vyloupnutý brim, abych vyzkoušel jak to sedí, dodávat to budu ale na plástvích s tímto brimem, je pak na každém aby ho sloupnul, zaříznul, případně jehlovým pilníčkem "doladil"

Robot je navržen tak aby díly do sebe pěkně sedly (tedy autor opravdu použil korekci velikosti pro slic3r, usuzuji že i serva tam pasovat budou), na fotkách je vidět jak čepy pěkně těsně sedí, otvory bude chtít jen lehce přetáhnout vrtákem aby chodily hladce.

----

Co se týče srovnání Rebelů mezi Zahradníkem a JRC, musím pochválit Zahradníka, jeho sada obsahuje více vychytávek. No když jsem skládal školní verzi z JRC, tak jsem se naučil nových slov :-) zahradníkova skládačka topí HB na 120 stupňů bez mrknutí oka, bez jakékoliv izolace pod HB, ta z JRC dá sotva 85 stupňů. Toto PLA jsem tisknul na HB 60 stupňů.

Dále konektory - už chápu proč na ně Zahradník nadává, sice jsem mu při skládání té jeho oponoval, ale teď na tom kusu co mám od JRC mu dávám zapravdu. Není konektor jako konektor, a ten, co dodává JRC je opravdu čína. Přechoďáky, málo napružené pružiny a strhlý šroubek hned při prvním pokusu o dotažení. Nehledě na to že tam JRC od výroby krimpuje konektory, které se vůbec nehodí na tento konektor ani průřez drátu, takže to řeší tak že ucvaknou půlku průřezu drátu a ten zbytek okrimpují. FUJ ! Izolace na dutince je obrovská takže se vedle sebe dva kabely prostě nevlezou - musel jsem je nakonec cviknout.

Rebel Zahradníkův se na těch 60 stupňů zahříval ani ne 2 minuty, ten od JRC rozhodně déle než 15 minut a měl problém během tisku tu teplotu držet (jel téměř trvale na 100%) - zlepšení nastalo až jsem vytunil zdroj z nějakých 11.5V na 14.5V, zdroj se příšerně hřeje - takže zahradník dodává chladicí ventilátor, JRC nechává tiskárny svých klientů umírat v tepelném pekle.

Co se týče tisku černého PLA které jsem měl nabito v té tiskárně od JRC nebudu zatím fotit, to bylo k pláči. Pravda netiskl jsem se stejným nastavením - zkusím export nastavení a znovu jak přijdu do práce. Hlavní průšvih byl že JRC jaksi nepočítá s dochlazovacím ventilátorem takže komínky měly všechny možné tvary, jen ne ty, které konstruktér navrhl. Ještě že tu máme pana Galuszku který prodává právě takové ventilátorky po 3 korunách kus, které se hodí na dochlazování (a teď mám ventilátorků dostatek na tunění 100 tiskáren...). Po osazení a trvalém spuštění ventilátorku na 100 procent (na tvrdé napájení) to najednou dělalo mnohem lepší výtisky. Bohužel na tiskárně od JRC tento ventilátorek s dodaným FW nejde řídit, někdo to "vymyslel" tak že ten druhý výstup na desce použije pro ventilátor na hotendu a natvrdo jej navázal na teplotu hotendu.

To znamená že budu muset zkompilovat nový fw a nahrát jej do té tiskárny ale to chvilku zabere takže školní tiskárna je teď mimo hru pro kvalitní tisk, tzn dodávky těm, kteří chtěli se trošku zpozdí (1 robot = 14 hodin tisku)

Abych jen nehanil tiskárnu od JRC, tak má i 2 výhody - lineární tyče kalené broušené, které mnohonásobně přežijí tiskárnu, a -co mě překvapilo - velmi přesně tisknuté díly k 3d tiskárně. U Zahradníka jsem musel pásy  ukotvovat strkáním filamentu do škvíry, ten se časem uvolňuje a musím pravidelně napínat řemeny, u JRC to tam padlo jak vyšité a zatím jsem sice nevytiskl tolik matrošu ale vypadá to že to drží, dále soustružené řemeničky, což je bomba oproti Zahradníkovým tisknutým. Myslím si že na přesnost to rozhodně má vliv.

No a pohon Z osy na palivové hadičky ... našeho strojaře polil smrtelný pot když to viděl :-)

Dále jsme pořídíli do školy Felixe, věčný problém že PLA nedrží na kaptonu a z-osa má kalibrovanou nulu pokaždé někde jinde, podle toho kde si ta optozávora usmyslí že zareaguje. Ale co do přesnosti je to bomba.

Kdyby chtěl ty díly na toho robota ještě někdo další, dejte vědět, jsem z Brna, takže si můžete pro díly přijít osobně, nebo se můžete dohodnout s p. Králem z Rožnova, který bude nejspíš dílů brát víc, tak ušetříme na dopravě když to převezeme naráz a dál rozdistribuujeme.

Tato nabídka platí i pro Balua, na Zenit, určitě si vyměníte zkušenosti s těmi co toho robota postaví a pak se Balu rozhodne.