Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 8 23:17:18 CEST 2015

Svíčky se nezapojují do série!

Ale některé mají sériová, nebo jinak podivná jiskřiště.

Mám v autě DOR15LGS a ta  má mezeru 3mm a nejde nastavit jinak. Autu to
nijak nevadí, ale některá starší auta s přepínačem vysokého napětí toto
nesnáší. Pokud je to auto vícecívkové, tak by mu to nemělo vadit.

Když si ji dáte do auta, tak motor neuvěřitelně ztichne. + další pozitivní
efekty, ale na to přijdete až je budete mít. Upozorňuji - je nutný osobní
výběr z více kusů, mají velké výrobní tolerance. Půlka je dobrá a druhá
půlka - no ty jsou dobrý tak akorát do praku.

----- Původní zpráva -----
Od: Pavel Kadečka
Komu: HW-news
Odesláno: 7. října 2015 14:36
Předmět: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)

Přátelé, máme vn trafo a tři různé situace:

1) jedno jiskřiště se vzduchovou mezerou 2mm

2) dvě stejná jiskřiště v sérii, tj. jednu mezeru 1mm, potom kus drátu a
druhou mezeru 1mm

3) jako 2), ale každé jiskřiště má jinou mezeru, tj. jedno 0,5mm, druhé
1,5mm, dohromady jsou to opět 2mm

Otázka zní: z pohledu trafa liší se ty tři případy? Při jakém napětí dojde k
přeskoku jiskry?

Někomu je to možná povědomé - jedná se o zapalování v autě, kdy za
sekundárem vn trafa (běžně se mu v autě říká "cívka") jsou dvě svíčky v
sérii a pálí vždy současně (jedna zapaluje směs, druhá v té chvíli pálí jen
tak bez užitku, někdy se říká, že se tím čistí).

Proč se na to ptám - někdo mi tvrdí, že pokud budou mít ty svíčky různý
odtrh, může to zničit cívku přepětím, já tvrdím, že je to nesmysl, pokud
dohromady mají svíčky odtrh menší, než je pro ně předepsaný (např.
předepsáno je 1,3mm, v reálu bude jedna mít 1mm a druhá 1,3mm).