[OT] praxe s dohodama?

Pondělí Listopad 23 21:39:40 CET 2015

Chtěl bych se zeptat praktičtějších: zjistil jsem, že vlastně nevím, jak se to dělá
teď. Když jsem naposled něco na ŽL "prodal", tak to bylo na základě
několikastránkové smlouvy a stejně pak byl problém dostat domluvené peníze. Jistě by
bylo příjemnější fungovat stylem "já vymyslím a udělám, ty zaplatíš, věříme si, oba
splníme a není proč blbnout s formalitama", ale svět je jinej a jak by to teda mělo
být řekněme "aspoň trochu formálně podložené"?

Jak to je s právy, když se domluvím se čtyřmi lidmi aby mi "na živnosťák" udělali:
a) první mi napíše firmware
b) druhý navrhne schema a DPS
c) třetí vyrobí a osadí
d) čtvrtý přeloží, flashne a rozchodí

Hádám, že "záleží na dohodě", ale není náhodou někde nějaké "nezcizitelné právo"
autorství, kterého se nemůže vzdát třeba ten programátor? Třeba, můžu vzít ten
program a pozměnit si ho (a dát ho pak tomu čtvrtému, aby to zaktualizoval)? Můžu to
prodávat? Může mi v tom někdo z nich bránit? Co je potřeba stvrdit smlouvou, aby to
šlo/nešlo nebo co automaticky jde/nejde, smí/nesmí apod.?

Toto je dotaz, jaká je teď běžná rozumná praxe (když jeden neudělá a/nebo druhý
nezaplatí, tak to je stejně na pytel). Neberte to prosím jako zažíhání flame o
společnosti, kde je potřeba na každej prd volat právníky a stejně se pak lidi
souděj.

D.O.