Hromosvod

Úterý Listopad 17 12:12:34 CET 2015

To je věc názoru. Pokud máte v domě elektroniku, kterou jste ochoten
oželet a případně nějaký bakšiš na novou vyrazit z pojišťovny, tak se
tím nezabývejte. Já mám v celém baráku LED osvětlení (všude měniče,
centrální zdroj), bude tam regulace topení a nemíním zažít, že mi po
bouřce tohle všechno chcípne. Mám hromosvod se samostatným uzeměním,
nemám ho spojený se základovým zemničem. Na každé straně baráku jsem do
země zatlouk 4 tyče, změřil odpor (cca 8 Ohm) a tím je to nachystané pro
revizáka. Vedení k tyčím bych měl mít ve větší hloubce než 15 cm :-( ale
drát je v blízkosti baráku v PE vodovodní trubce. Na střeše mi to
natahal pokrývač. Blízko tv antény jsem dal třímetrovou tyč, aby se
anténa schovala do ochranného prostoru. Pak na koncích hřebene takové ty
tykadla. Nemusel jsem dávat ani jímač ke komínu, je v ochranném
prostoru. Materiál stál asi 4000.

V rozvaděči mám přepěťovku, stála možná 2000. Dnes už přepěťovku snad
revizáci vyžadují. Všechna vedení od antén (z půdy) mi jdou do skříňky
na druhé straně baráku, než je rozvaděč. Počítal jsem s tím už při
stavbě domu, mám tam vyvedený základový zemnič. Zásuvky pro televizi v
obyváku a pro počítače v pracovně (na společném jističi) jsou až za
tímhle místem. Mám tam další přepěťovku mezi L a N, a taky mezi N a PE.
Na koaxy mám připravené koaxiální přepěťovky, jedna stála snad stovku.
Ale myslím že je to zbytečné, anténní zesilovač a rozbočovač by to měl
(za cenu zničení) pochytat. Z půdy mám natažený ještě solární panel, je
v ochranném pásmu hromosvodu a k němu dám jen nějaké varistory. Mám tam
i UTP kabely, ale nejspíš je nepoužiju a z půdy si internet "natáhnu"
přes wifi. Televizní anténu, která je v ochranném prostoru hromosvodu,
mám přizeměnou na základový zemnič. I kdyby se blesk trefil do antény,
hromosvodový drát v trubce pod omítkou norma sice nedoporučuje, ale
připouští. Uvažuju, že někdy přizemním i rám solárního panelu. Asi bych
měl chránit i vedení k brance pro zvonek, asi tam dám tyhle bleskojistky
http://www.tme.eu/cz/details/b88069x1380s102/tht-bleskojistky/epcos/

Jediný problém je, že já si to sice ochráním, ale nevím co mi tam vlítne
přes přívod od sousedů. Soused má sice hromosvod, ale tv anténu o metr
vyšší a neuzeměnou. Ostatní mají na střeše jen tu anténu. Proto jsem si
na přívod koupil za 5500 bleskojistku, co se dává před elektroměr. Jen
pro ten pocit, že mě se nic nemůže stát...

Anděl