[OT:] Linuxovy filesystem pro backup

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Listopad 9 18:58:05 CET 2015

NTFS je pro Linux "cizi". Jeho vlastní jsou filesystémy např. ext3/4, kdežto
to NTFS je ten kvůli kompatibilitě s disky z Redmondu, ne kvůli výkonu.
Dlouhou dobu bylo doporučováno používat NTFS jen v režimu R/O, protože
autoři sami si nebyli jisti, že něco nedodrbou (ale to již dávněji).
Takže pro zálohování určite _ne_ nějaký takový nepřirozený filesystém
(nepřirozený z hlediska Linuxu), ale nativni ext3/4.

A ještě poznámka: kdybych to řešil já pro sebe, tak určitě nebudu hrnout
zálohy na nějaký disk, jehož filesystém vznikl "konverzí" z nějakého jiného.
Je to jako vydat se na cestu kolem světa a dát si přitom na auto recyklované
pneumatiky.
Zatím tam ještě nic moc nemáte, takže jde jen o čas stroje pro další
kopírování.
Takže já bych určitě celý disk smazal (zrušil partitons), a to nejlépe
důkladně.
Používám např. příkaz
dd if=/dev/zero  of=/dev/sdX bs=1M count=100
který vynuluje prvních 100 MiB na disku, takže spolehlivě zruší
všelijaké případné
"užitečné" vychytávky. To 'X' je samozřejmě jméno vašeho disku, např. "sdb".
Pak udělat novou partiton, jen jednu primární, a v ní vyrobit jen ten
filesystém.
Žádné LVM a další opičky.
No a pak pustit zálohu znovu, už na nový a ne recyklovaný disk.

A ještě je dobré si uvědomit, že i Samba (tj. SW pro spolupráci Linuxu s
Redmondem
po síti) je pro Linux taky "cizí", takže Vás můžou občas překvapit
nějaké drobnosti,
které bude třeba poladit. Zvlášť třeba u starší distribuce Linuxu a
novějšího
Redmondu.

PL