Problém s elektronickou zátěží

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Čtvrtek Květen 28 16:23:36 CEST 2015

Ahoj Všichni.

Bastlím tady trochu větší umělou zátěž pro testování zdrojů a narazil
jsem na problém se zakmitáváním. Používám klasické zapojení s operačním
zesilovačem a FET tranzistorem které je na internetu 1000x popsané a
nikdo se o žádných problémech nezmiňuje. Snad mi prominete malou přílohu.

Používám 10 paralelně zapojených zdrojů proudu které jsou řízené
společným řídícím napětím. Podle potřeby se zapne buď jen jedna zátěž
(IC 10) nebo všech 10. Zátěže fungují, regulují správně proud tak jak
jsem očekával. Když je zátěž připojená vodiči o průměru cca 7mm a délku
30cm zátěž se nerozkmitá a funguje bezvadně. Když ale zdroj připojím
delšími tenkými vodiči (cca 1m) zátěž začne při větším proudu kmitat. Na
kolektoru tranzistoru se objeví sinusovka superponovaná na napájecí
napětí s rozkmitem až několik voltů a kmitočtem kolem 150kHz. Vyrobil
jsem si ještě jednu zátěž s jedním tranzistorem na zvláštní destičku
abych mohl laborovat ale nedobral jsem se kladného výsledku. Změna
hodnot odporů R50 a R48 nemá žádný vliv. Náchylnost na kmitání se
snižuje se zvětšováním kapacity C10. Zajímavé je že se zvyšujícím se
napětí na vstupu se snižuje ochota zátěže k rozkmitání. Při 48V se mi
zátěž vůbec nerozkmitala. Při napětí 12V přestane kmitat při C10 > než
cca 1200pF. Při 5V ale zvyšování kapacity C10 od kmitání nepomůže.
Vyzkoušel jsem několik různých OZ (OP07, OP177, OP27, TL071) ale chová
se to stejně. Pokoušel jsem se to nasimulovat pomocí zařazení malých
indukčností do přívodů a R47 a 46 v simulačním programu ale simulační
program to nerozkmitá a nerozkmitá... Stále ukazuje dokonale fungující
zátěž.

Takže už jsem s rozumem v koncích a prosím o radu pokud někdo bude
vědět. Asi dělám nějakou blbou chybu ale fakt už mě nenapadá jakou.

     Martin.