OT: Vrtění tělesem v beztížném stavu

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Květen 18 21:50:47 CEST 2015

Zdravím,
  hmm, ano, ale to je právě to, čemu jsem nerozuměl.
  Zdá se, že moje vzdělání v mechanice má hluboké trhliny. Nevim, co to je
"principal axis" ani "intermediate axis". Dosud jsem žil v představě,
že když těleso roztočím podél libovolné z jeho nekonečně mmnoha os, že se
tak bude točit pořád dále (alespoň ve vakuu a ve stavu beztíže). Zůstal jsem
zřejmě nedotčen informací, že toto se stane jen, rotuje-li dle "některých" os
(tj. dle mého dosavadního chápání přímek, procházejících těžištěm), které
mají jakési "principální" postavení mezi těmi ostatními. Řekl bych, že na
gymplu jsme to fakt nebrali a na FELu už tím méně. Fyzika mne docela vždy
bavila a řekl bych, že něco z toho by mi za nehty zůstalo :-).
  Zdraví Pavel