spinany zdroj s tlumivkou na zeleze?

Jirka zaloha na volny.cz
Čtvrtek Květen 7 11:58:19 CEST 2015

Tak to moc nechápu...

1) na "VF" účely (rozumějme od desítek kHz výše včetně) se používá
prakticky zásadně ferit nebo "železové", lépe železoprachové jádro (iron
powder core). Důvodem je mj. nízká, až nulová el. vodivost jádra a tím i
eliminace vířivých proudů.

2) u feritu je nutno zajistit vzduchovou mezeru externě, železoprach ji
má "integrovanou" v celém objemu - to podle poměru feromagnetika a
plniva, velikosti částic feromagnetika a řady dalších vlivů. Právě proto
je železoprach dominantní u výkonových akumulačních tlumivek ve
spínaných zdrojích.

3) vzduchovou mezeru u ryzích feromagnetik bez pojiva (ferit nebo nějak
dotovaná ocel či slitina oceli s dalšími kovy) tedy lze zajistit v
podstatě stejným způsobem - externě. Co se tvaru jádra týče, nejde to v
podstatě jen u toroidu (tedy pokud ho nepřeříznu).

Napsal jsem to možná poměrně chaoticky, ale snad je z toho zřejmé, že o
možnost vytvoření vzduchové mezery tady určitě nejde.

Jde o "záhadné" použití jádra z elektricky vodivého materiálu na
frekvencích desítek kHz...

--
Jirka