RE: vláček

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Úterý Březen 31 14:40:33 CEST 2015


http://www.fyzikalni-experimenty.cz/cz/elektromagnetismus/homopolarni-motor-
dratovy/

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudecek
Sent: Tuesday, March 31, 2015 11:10 AM
To: HW-news
Subject: Re: vláček

Prodlužování vláčku bude asi výsledek spíše zhoršovat, protože pole cívky
sice roste s počtem závitů, ale zároveň klesá s jejím prodlužováním, čímž se
to víceméně kompenzuje. Aby to nebylo tak jednoduché, v našem případě je
cívka poněkud řídká, takže bude vlastně zajímavé jen pole tvořené závity v
blízkosti magnetů, vzdálenější nejspíš nebudou mít znatelný vliv.

Zároveň s počtem závitů roste odpor drátu, což snižuje proud. Tento vliv
nejspíš převáží, pokud článek nebude mizerný.

Když vše dáme dohromady, tak bude hlavní ten dobrý článek a nejspíš by bylo
užitečné vláček zkracovat a zároveň se snažit mít závity co nejhustěji
(kratší a zároveň hustší cívka znamená stejný odpor a tedy i proud, ale
zároveň větší procento závitů blíž magnetům.

Vlivů bude nejspíš ještě více, jako el. vlastnosti povrchu, průměr cívky a
magnetu, ... jejich významnost bude záviset na dalších okolnostech.

PH

From: Petr Zapadlo
Rychlost je daná tažnou silou a velikostí mechanického odporu.

Síla roste s proudem a počtem závitů, tj lepší baterie, např NiCD článek by
měl svištět rychleji. Délka lokomotivy by měla hrát také pozitivní roli -
proud pujde přes více závitů.  Proti tomu bude stát odpor drátu a zvýšený
mechanický odpor lokomotivy v důslkedku vyšší váhy při větší délce.

Podle mého názoru, větší pozorovatelný vliv bude mít lepší článek s nižším
vnitřním odporem, zvětšování délky se může projevit jak zrychlením tak
zpomalením podle toho který faktor bude mít větší vliv.

Dne 31.3.2015 v 07:22 Zdeněk napsal(a):
> Pěkné to je.
> Jen mě napadlo: čím je dána rychlost pohybu? Proudem, který je schopná 
> dodat baterie? Resp. délkou "soupravy"?
>
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jirka 
> Mww Ano, souhlasím s tímto vysvětlením.  Ten monočlánek pokud je nový 
> je asi schopen dát pár ampér a pokud ty magnety jsou vodivé a drát je 
> neizolovaný, tak se uzavře obvod přes tu část cívky, které se magnety 
> dotýkají, a magnety to vtahuje.
> Je to zřejmé z prvního kousku videa, kdy je třeba zastrčit i druhý 
> magnet do cívky, aby se připojil druhý pól baterky a začal procházet 
> proud.
> Ale je to pěkné  .
>
>
> Dne 30. března 2015 20:28 Jaroslav Buchta <jaroslav.buchta na hascomp.cz>
> napsal(a):
>> Zakladem asi bude, ze drat neni izolovany a proste to funguje jako 
>> linearni motor s temi magnety.
>>
>> Dne 30. 3. 2015 v 20:20 Jirka Mww napsal(a):
>>> Dobrý večer.
>>>
>>> mrkněte na tohle:
>>>
>>> https://www.youtube.com/watch?v=BuYv_YEPu8Q&feature=youtu.be
>>>
>>> Mám určitou teorii na fyzikální princip, ale co vy na to jako experti ? 

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list