Uprava svareciho invertoru Gama 160 na zdroj

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Neděle Březen 22 18:51:13 CET 2015

Jsem neznalý, jak vznikne záporný odpor?
Míra

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudecek
Sent: Sunday, March 22, 2015 6:36 PM
To: HW-news
Subject: Re: Uprava svareciho invertoru Gama 160 na zdroj

Zdrojem rušení je klasicky jiskření. Při zapálení výboje se totiž celkem
snadno dosáhne sepnutí za ns až subnanosekundový čas.

Pro některé EMC testy je jiskření prakticky nezastupitelné. Prostě máme
třeba 3 kV a 0 A, ... blik a máme 100 V a 600 A. Pak se kondík vybije,
oblouk zhasne, ... a už se zase napětí zvolna blíží těm 3 kV. Výsledkem je
tedy krásné širokospektrální impulzní rušení, třeba až do desítek GHz.

Jakmile ale máme oblouk zapálený a proud prochází, už se nic zajímavého
neděje. Je to sice trochu divný spotřebič, např. má záporný odpor, ale pokud
je v sérii indukčnost (což obvykle bývá), je stabilní. Horší je, když někdo
ještě paralelně dá kondík. Pak může snadno vytvořit oscilátor s pilovým
průběhem a velmi ostrou hranou.

PH

From: Jirka
Zajímavá připomínka.... Zas tak hluboce jsem tuhle problematiku nezkoumal,
ale vždycky jsem měl za to, že je.

No, podívám se do vhodných pramenů, člověk se pořád učí...