[OT] Psychoakustika je potvora

gatilo gatilo na centrum.cz
Čtvrtek Červen 25 02:31:36 CEST 2015

 25.6.2015, 1:55:56

Tak ono predevsim, je dobre nezapominat, ze uroven akustickeho tlaku
(lidove receno hlasitost zvuku) krom vykonu zesilovace, je dana i
citlivosti reproduktoru a ze ty rozdily v citlivosti mezi ruznymi
repro, vubec nejsou zanedbatelne bezvyznamne.

Boj El/T je nekonecny, neb to dnes uz neni boj technicky ale
psychoakusticy, nebo pokud nekdo chce, filozoficky.
Moderni dobre udelany T zesik, je ve vsech meritelnych parametrech
vyrazne lepsi nez jeho klasicky El kolega. Jenze lidsky sluch neni merici
aparatura s precisne kvantifikovanym vystupem. Vystupem lidskeho
vnimani zvuku je spise kvalitaivni udaj libi-nelibi. Ton zahrany na
saxofon nebo varhany s obsahem vyssich harmonik v jednotkach nebo i
desitkach %, se drtive vetsine lidi bude libit vic, nez ton o
stejne frekvenci puvodem z precizniho NF generatoru o zkesleni 50 ppm.
Proto se velke casti lidi, vice libi zvuk, kde si zesik nejake to %
vhodneho zkresleni prida, nez ten, ktery je reprodukovam takrka
naprosto verne.
Jde tedy o boj mezi vernosti reprodukce (T) a libivosti (El). No a
samozrejme se k tomu pocitaji i dalsi psychologicke efekty typu teply
svit elektronek, tohle pouziva 8 kapel z deseti tak to preci musi hrat
super, atd.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz