Kolikove a dutinkove listy - jak spojovat?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Červen 21 22:26:46 CEST 2015

>Proc spatne? (Ne)spolehlivost kontaktu nebo neco jineho?

No predovsetkym mam pocit, ze tie piny nie su nijako "standardizovane" -
sami ste pisali o viacerych rozmeroch - no a najma ze tie dutinky su
vlastne tie iste co su v preciznych paticiach, t.j. su urcene prave pre
tie tenke vyvody IO a nie pre koliky, tensie ci hrubsie, hranate ci
valcovite.

Pruznost tych dutiniek, nech su uz skonstruovane akokolvek, ma svoje medze
a ak sa prekroci, nastane plasticka deformacia namiesto elastickej. Ono
urcita elasticita ostane, dutinka sa "prisposobi" aj hrubsiemu pinu, ale
uz to nie je ako z vyroby, moze to byt horsie definovane, kontakne miesta
mozu byt ine nez povodne zamyslane atd.atd. Mam pocit, ze prave pri tej
spominanej kombinacii k tomu dochadza - v praxi sa ukazalo, ze viacnasobne
(3-5x) vytiahnutie/zasunutie tejto kombinacie uz sposobilo dlhodobo
nespolahlivy spoj (pouzivali sme zasadne tu tensiu stranu kolikov). Ale
neskusal som zhanat nejake kvalitnejsie dutinky, pouzivali sme bezny
drogeriovy tovar.

>Hranate piny a prislusny protikus mi prijdou uz z principu malo
>spolehlive - dutinka je pouze malo pruzna vidlicka zajistujici jakysi
>pritlak pouze ze dvou protilehlych stran...

Tie hranate protikusy su dvoch druhov - jednak spominane "ladickovite",
druhak "krabicovite" (t.j. stvorhranny plechovy utvar kde z jednej ci
dvoch stran su dovnutra prelisovane pruzne kontakty, niekedy pozlatene).
Tie piny su vsak dobre definovane, su stale rovnakych rozmerov s relativne
malymi toleranciami, takze ten pruzny pohyb/prehyb pri zasuvani je pomerne
maly. Mam na stole ten prvy typ v testeri, ktory zazil cca 10-20k
vyrobkov; tie "ladicky" uz x-krat z toho plastu povypadavali takze som ich
"zaistoval" spajkovackou (zatavenim), zatial s nimi ale elektricke
problemy neboli - skusal som ich teraz individualnym pinom a vsetky
vykazuju prstometricky zhruba rovnaky mechanicky odpor pri zasuvani ako
novy taky isty. V kablovom testeri s rocnou zatazou tiez v rade tisicov
kusov je suverenne najproblematickejsi konektor 3.5mm jack samica (a hned
po nom 6.3mm; pricom najhorsie sa ukazali relativne drahe znackove (znacky
zacinajucej na N) kablove samice oboch rozmerov) - tipujem ze zakladny
problem je prave pomerne velky prehyb kontaktov pri prechode "hlavicky" -
a ako druhe problematicke boli samice miniDINy (neviem aka je konstrukcia
dutinky); vedla toho konektory typu DSub/Cannon (kde dutinka samice je
"krabicoviteho" typu akurat valcovita nie hranata) a klasicky DIN (typicka
ladicka) sa javia ako neznicitelne.

Ale berte to ako subjektivnu skusenost programatora s obmedzenym poctom
najma neznackovych konektorov; urcite sa tu najdu taki co maju skusenosti
uplne inych radov zo skutocnych priemyselnych ci masovych komercnych
produktov.

wek