este k tym statniciam

balu@home balu na k-net.fr
Neděle Červen 21 10:11:19 CEST 2015

kym je este vikend jedna poznamka s vysokym plkacim potencialom.

Spominal som, ze v piatok boli statnice na elektrofakulte. Jedna z
otazok zakladneho okruhu uciva je "frekvencne kompenzovany delic".

Chalanisko vsetko pekne rozkreslil, popisal a odvodil (skor si pamatal
ako odvodil) vztahy, nakreslil obrazky, ukazal ze tu je podkompenzovany,
tu je prekompenzovany, tu je vykompenzovany. Potialto by to bola na
zapocte krasna 1*.

Nedalo mi to, tak som ho zastavil a spytal sa naco je taky delic dobry?
Preco sa takato konstrukcia vobec pouziva?

Nastalo ticho, po chvili rozmyslania boli nejake naznaky, ze prvky
obvodu nie su dokonale, tak musime kompenzovat. Tak sme skusili trochu
naviest, ze to nie je koli nedokonalosti rezistorov, ale ze sa casto
pouziva v meracej technike. Potom sme uz skonkretnili ze osciloskop.
Skusili sa spytat aka je typicka vstupna impedancia osciloskopu.
Zdlhavym sposobom sme sa dostali k tomu ze je to naozaj vstupna
impedancia, a nikdy sa tomu nehovori vstupny odpor, takze nie je len
cisto rezistivna. Naznacili sme ze ma kapacitnu zlozku.

Takze dalsia otazka bola nech do schemy delica nakresli kde je teda
vstup osciloskopu a kde je ta vstupna kapacita. Velmi to neslo...

Tak sme este vyskusali nech odvodi napatovy prenos delica vo
vykompenzovanom stave. Chvilu sme sa trapili, ale nakoniec sme dostali
odpoved.

Este som moju oblubenu otazku "naco je to teda dobre" vyskusal aj u
inych subjektov, s podobnym vysledkom. Ukazkovy priklad toho ako sa u
nas ucia veci. Perfektne nabiflovane poucky a zaroven nulova znalost
suvislosti a velmi slaba schopnost jednotlive poznatky spojit...

b.