VF (skoro DC) a odpory 1206

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Červen 4 22:31:51 CEST 2015

Zdravim,

narazil jsem dneska na zajimavy, prestoze na prvni pohled trivialni problem.
Mam DDS s AD9850 v cinskem modulu. Vcelku funguje, da se z ni vytahnout pres
40 MHz, pak je vystupni uroven cca 0.5 Vpp, v rozsahu 0-30 Mhz je cca 1 Vpp
(koukano osciloskopem s sirkou pasma 50 Mhz). Potreboval jsem to vydelit
tak, abych dostal pri tech 30 MHz na vystupu cca 200-250 mVpp, tak nahrubo
jsem pouzil odpory 27k a 10k, sahnul jsem po SMD 1206, co byly po ruce.

A pak nasledovala uz jen sama pozitiva a socialni jistoty: Pripajel jsem
odpory primo na vystupni prokovy a sel to zmerit, resp. zkouknout. Prubehy
stejne, lec uroven nekde kolem 40-50 mVpp. Trochu mne to prekvapilo, chvili
jsem to okukoval osciloskopem, pak jsem to prepajel na nefitrovany vystup
(ten modul ma jeden vystup pres LPF cca 70 MHz, druhy nefitrovany), protoze
jsem si rikal, ze cinan zrejme udelal ten filtr mizerne a ono se to
ovlivnuje (potom jsem ale zjistil, ze ten fiĺtr ma ná vystupu odpor proti
zemi 100R, tedy k ovlivneni timhle delicem dojit nemohlo).

Po prepajeni na druhy vystup te DDS se ovsem situace nezmenila. Vtipne bylo,
ze osciloskop ukazoval na vystupu DDS (resp. na vysokem konci toho delice)
stale cca 1 Vpp, ale po vydeleni uz tam byly zase jen ty desitky milivoltu -
covalo se to jako delic zhruba 1:20. Zmeril jsem vypajene odpory ohmmetrem a
jejich hodnoty sedely. Meril jsem to v rozsahu 10-30 MHz a chovalo se to
vsude zhruba stejne. Experiment jsem nakonec pro nedostatek casu ukoncil,
pokracovani bude zitra s fyzicky jinymi odpory z jine rady a jineho
dodavatele.

Protoze neverim, ze pres noc prestal platit Ohmuv zakon, mam pro to asi
jedine vysvetleni - ty odpory jsou tak mizerne a maji tak vysokou vlastni
indukcnost, ze uz jsou pro tohle "skoroDC" nevhodne. Dalsi moznost je, ze to
cele fungovalo spravne, jen se neda verit vlastnm ocim a sondam osciloskopu,
ktery se blizil ke konci pasma.

Setkal se nekdo s necim podobnym? Nejak jsem mel za to, ze tyhle kmitocty
jeste nebyvaji soucastkove kriticke (nepocitam-li polovodice), u odporu jsem
zradu necekal - ale clovek se porad uci...

Pavel Kutina